Adverteren op Facebook voor bedrijven

 In Advertising, Social media

Is adverteren op Facebook iets voor jouw bedrijf? De mogelijkheden van dit platform worden onvoldoende benut, en dat is een gemiste kans. Je hebt op Facebook talrijke opties om je doelgroep, locatie en doelstellingen vorm te geven. Heb je moeite om je doelgroep te bereiken? Niet op Facebook! In deze blog vertellen we je waarom adverteren op Facebook ook voor jou interessant is.

Waarom starten met Facebook Ads?

Adverteren op Facebook, waarom zou je dat als bedrijf moeten overwegen? Simpel! Veel bedrijven beschikken al over een eigen pagina op Facebook, waarmee de stap naar advertising snel is gezet. Je maakt gebruik van het grootste sociale netwerk in Nederland én daarbuiten. Duizenden of zelfs miljoenen mensen die vallen binnen je doelgroep openen dagelijks de tijdlijn van Facebook, en komen langs jouw advertentie. Bepaal zelf de doelstelling van je campagne, segmenteer je doelgroep en maak een start met online succes via social media. Dit zijn de voordelen van Facebook advertising:

  • Je beheert zelf eenvoudig het budget, of laat dit efficiënt doen door Facebook
  • Kies een selectieve doelgroep, welke zo groot of klein is als je zelf wilt
  • Ontwerp een geschikte advertentie met eigen tekst + beeldmateriaal
  • Bepaal de doelstelling: conversies, clicks of betrokkenheid

Jij bent volledig aan zet. Een advertentie maken op Facebook is niet lastig, maar het draait allemaal om het maken van de juiste keuzes in doelgroep, budget en doelstelling. Beschik je óók over Instagram Business, dan is het mogelijk om deze twee accounts te koppelen. Het algoritme bepaalt dan tijdens een campagne op welk van beide platformen je het optimale bereik genereert. Zo combineer je het grootste én het snelst groeiende sociale netwerk met elkaar.

Hoe start je?

Adverteren doe je vanuit het Facebook Business account. Dit is een overzichtelijk programma, van waaruit advertenties worden vormgegeven. Kies:

Facebook Business

Facebook business > Advertentiebeheer > + Maken > Campagnes

Stap 1: Bepaal je marketingdoelstelling

  • Bekendheid – merkbekendheid of bereik
  • Overweging – verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads genereren, chatberichten
  • Conversie – conversies, verkopen uit catalogus, winkelverkeer

In deze stap kies je de campagnenaam, zet A/B testing aan of uit én stelt optimalisatie van het campagnebudget in.

Stap 2: De advertentieset

  • Selecteer de pagina om een advertentie op te maken
  • Bepaal de doelgroep: leeftijd, locatie, geslacht, interesses/gedrag, zoekwoorden- en termen
  • Plaatsingen: handmatig of automatisch (voorkeur automatisch)
  • Budget en planning: budget per dag of looptijdbudget, begin- en einddatum

In deze stap bepaal je hoeveel mensen je wilt bereiken, uit welke regio en met welk budget je dit wilt doen. Een essentiële stap in het geheel.

Stap 3: De advertentie

In de laatste stap ga je de advertentie opmaken. Kies één of enkele geschikte afbeeldingen om de basis van je advertentie in preview te zien. Let op: gebruik niet te veel tekst in de afbeelding, want Facebook accepteert dit niet altijd en kan een advertentie met een overschot aan tekst afkeuren.

Vervolgens bepaal je de primaire tekst, welke boven de advertentie komt te staan. Maak hier kort en bondig duidelijk wat het doel is van de advertentie, en daag lezers uit om in actie te komen. Je bent nu klaar om de campagne te activeren.

De belangrijkste voordelen

Facebook advertenties helpen je bedrijf de merkbekendheid en het bereik te vergroten. Campagnes zijn effectief te meten, en tussentijds aan te passen voor optimalisatie. Wil je een actieve doelgroep bereiken? Gemiddeld brengen gebruikers 35 minuten per dag door op Facebook. Door op de juiste manier je doelgroepbenadering te formuleren, is jouw advertentie gegarandeerd zichtbaar.

Facebook is een grote bron van informatie. Ga maar na hoeveel gebruikersgegevens er door dit sociale medium worden verzameld, zoals leeftijd, locatie en interesses. Dat geeft jou de kritische informatie om een campagne volledig op maat te kunnen maken. Ook de relatief nieuwe optie binnen Facebook Advertising om meerdere advertentiesets mee te nemen in één campagne, zorgt voor een efficiëntere inzet van je budget. Er gaat daarmee namelijk meer budget naar de beter presterende advertentieset en vice versa.

B2C of B2B?

Facebook is binnen Nederland het grootste sociale medium, met de meeste actieve gebruikers. Maakt het nog uit of je een Business To Consumer bedrijf bent, dan wel een Business To Business organisatie? Op zichzelf niet. Binnen een Facebook advertentie segmenteer je jouw doelgroep op basis van onder meer leeftijd, interesses en locatie. Daarnaast kan je beroepsgroepen in- en uitsluiten. Hoewel Facebook als platform vooral op ‘personen’ is gericht, en minder op organisaties of professionals, kan je met gerichte advertenties wel degelijk de doelgroep bereiken. Facebook Advertising is zowel voor B2C- als B2B-bedrijven een geschikte optie om online succes te realiseren.

Facebook marketing

Verschil Facebook Ads en Google Ads

Een alternatief ten opzichte van Facebook Advertising is adverteren op Google. Met een wereldwijd marktaandeel van 80,6% in de zoekmachines en ruim 2 miljard zoekopdrachten per minuut, is Google Advertising een enorm waardevol concept. Google Adwords is een online platform waar bedrijven betaalde advertenties opmaken, welke zij op basis van specifieke zoekwoorden- of termen willen laten tonen aan een relevante doelgroep. Dit kan op basis van tekstadvertenties of beeldadvertenties. Een groot voordeel van dit concept is Google Analytics, waarmee resultaten doorlopend zijn te meten. Eerder hebben we in de blog ‘Wat is Google Analytics?’ geschreven over dit concept.

Instagram en Facebook koppelen

Facebook heeft al enige tijd geleden Instagram overgenomen. Zoals we al eerder vertelden zijn de twee social media platformen met elkaar te koppelen, en hierdoor kan je het bereik van je advertentiecampagne maximaliseren. De Ad Manager bepaalt geautomatiseerd op welk moment je via welk platform het optimale bereik genereert. Lees ook eens onze blog over Instagram, met de mogelijkheden van dit sociale medium voor bedrijven.

Klikfrequentie

Streef altijd naar een klikfrequentie van tenminste 1% op de desktop of mobile weergave. Bereik je dit resultaat niet, zorg er dan voor dat je de advertentie op cruciale punten tussentijds aanpast. Daarom is het monitoren van een advertentie van groot belang, en waar nodig optimalisatie toe te passen. Dankzij de automatische plaatsing is een CTR van 1% goed haalbaar.

Als je een hoge klikfrequentie krijgt, werken je aanbieding, doelgroep en advertentieontwerp goed. Merk je dat je niet op de 1% klikfrequentie komt? Test dan vooral door, onder meer door A/B testing. Gebruik buiten je verwachte doelgroep ook andere doelgroepen, trefwoorden of locaties. Dit resulteert in cruciale informatie met het oog op een goede e-commerce strategie in de toekomst.

Facebook advertising bij MediaGarant

Heb je zelf geen Facebook, maar zou je als bedrijf wel graag een Facebook advertentiecampagne willen opzetten? Dat begrijpen we heel goed! Bij MediaGarant zijn we als Facebook Partner in staat om een efficiënte campagne op te zetten voor jouw bedrijf, met een gegarandeerde realisatie van de doelstelling. Informeer naar de mogelijkheden en neem per mail contact op: marketing@mediagarant.nl 

0
0
0
0
Insta bedrijvenZoekwoorden in Adwords