SOCIAL MEDIA ADVERTEREN

Bedrijven kiezen steeds vaker voor social media adverteren als onderdeel van de interne marketing strategie. De verschillende advertentiemogelijkheden maken het mogelijk om de doelgroep direct en effectief te bereiken met reclame. Steeds meer ondernemers ontdekken de voordelen van social media advertising, en spelen hierop in met scherpe en unieke content. De kortste klap om jouw doelgroep te bereiken, commercieel en informatief. Maak kennis met social media adverteren voor bedrijven.

Voordelen van adverteren op social media

De naam doet het al vermoeden: social media voegen een sociale component toe aan je marketing. Het is evenwel belangrijk om de juiste boodschap en tone-of-voice te kiezen, want volgers op sociale media kunnen je maken én breken. Welke strategie je hanteert, is afhankelijk van de doelstelling. Wil je een commerciële boodschap uitdragen, of wil je informatie verspreiden onder een brede doelgroep? Social media advertenties zijn uitermate geschikt om niet-klanten, klant te maken.

Wat zijn de voordelen van marketing via social media?

  • Miljoenen mensen maken gebruik van social media
  • Doelgroepen zijn effectief te segmenteren
  • Adverteren via social media kan met een klein budget
  • Unieke opties om de doelgroep een funnel te laten doorlopen

Social media advertising is een kosten efficiënte vorm van marketing, omdat je het budget en tijdspad vooraf kan instellen. Zodoende betaal je nooit te veel, en bent toch verzekerd van een relevant en sterk bereik.

Social media adverteren

“Social media zijn onmisbaar geworden binnen de marketingstrategie van kleine én grote bedrijven. Wil je ook adverteren op social media? Laat het over aan onze specialisten en versterk je online performance.” 

Social media campagne opzetten

Starten met social media advertising is niet zo lastig; de juiste strategie kiezen is dat wél. Een social media campagne dient zorgvuldig opgezet te worden. Wanneer je in de opstartfase van een social campagne scherpe keuzes maakt, dan voorkom je dat je onnodig geld uitgeeft, en versterk je de ROI van de campagne. Hoe het volledige traject eruitziet is deels afhankelijk van het kanaal dat je wilt gebruiken. Als Facebook Certified Digital Marketing Associate kan MediaGarant jouw bedrijf ondersteunen in het opzetten van een creatieve en effectieve Facebook en/of Instagram campagne.

Facebook adverteren

Adverteren op Facebook, is dat eigenlijk nog interessant? Social media hebben een belangrijk aandeel in de schermtijd die we doorbrengen op onze devices. Facebook steekt er met circa 10,4 miljoen actieve gebruikers nog altijd bovenuit. Adverteren via Facebook is zowel doelgericht als doelgroepgericht. Grofweg 1 op de 5 berichten op je Facebook tijdlijn is niet afkomstig van vrienden of familie, maar hebben een commercieel karakter. Door te adverteren op Facebook komt jouw product, dienst en beeldmerk terug op de tijdlijn van je doelgroep. Ontdek meer over Facebook adverteren.

Adverteren op Facebook
Adverteren op Instagram

Instagram adverteren

Adverteren op Instagram is voor bedrijven een relatief onontdekt fenomeen. Met de toenemende populariteit van dit platform, groeien ook de kansen voor bedrijven. En dankzij de strategische samenwerking met Facebook, kan je social media advertising zeer efficiënt invullen. Converteert een advertentie beter op Instagram dan op Facebook, dan wel andersom? Dan zal je campagne hier vaker op vertoond worden. Instagram en Facebook zijn zodoende perfect naast elkaar te gebruiken. Maak kennis met Instagram adverteren.

Remarketing social media

Remarketing is letterlijk het herhalen van marketingactiviteiten, middels het volgen van je doelgroep nadat ze je website hebben verlaten. Waarschijnlijk heb je het zelf al eens meegemaakt: je hebt gezocht naar nieuwe schoenen bij je favoriete webshop, en wanneer je even later inlogt op Facebook, dan komen gepersonaliseerde advertenties voorbij met de schoenen die je net nog hebt bekeken. Deze gerichte manier van adverteren verhoogt de kans dat je als bezoeker nogmaals terugkeert bij je favoriete webshop én wel overgaat tot een aankoop (conversie). Hoe werkt dat?

Dynamische remarketing Facebook

Hoe meer je weet over je bezoekers, des te gerichter kan je adverteren. Remarketing kan op twee manieren worden ingezet: generiek en gepersonaliseerd. In dat laatste geval spreken we ook wel over dynamische remarketing; individuele bezoekers krijgen advertenties van producten of diensten die zij op jouw website hebben bekeken. Het installeren van een pixel op je website, dan wel het actief verzamelen van gegevens (e-mails of andere contactinformatie) van je bezoekers, maken dynamische remarketing op Facebook mogelijk. Met die gegevens kan je actief sturen op het terughalen van ‘verloren bezoekers’, en ze overtuigen om jouw product of dienst wél af te nemen.

Remarketing Facebook

”Inzetten op branding, meer bezoekers op je website en sales. Het vereist een goed plan en de juiste keuze voor de geschikte social media kanalen. Een actieve online community opbouwen start bij MediaGarant.”

Social media marketing voor bedrijven

Steeds meer bedrijven overwegen te starten met social media adverteren. Dat wil zeggen: niet alleen het beheren van een eigen social media kanaal, maar ook het uitbreiden van de actieve community middels betaalde promotie en het stimuleren van websitebezoeken. Voor bedrijven zijn social media onmiskenbaar onderdeel geworden van de algehele marketingstrategie. Het blijft evenwel belangrijk om te sturen op kwaliteit, en daarom is het verstandig om te kiezen voor het uitbesteden van social media advertising. De specialisten van MediaGarant kunnen jouw merk op de kaart zetten binnen een gestructureerde en opvallende social media campagne.

Ontdek wat we voor jou kunnen betekenen. Een social media pakket voor ieder budget. Standaard met 300 euro opstartkosten, waarin we een account audit uitvoeren, content creëren, de pixel en conversietracking installeren en een scherpe doelgroep samenstellen. Start jij binnenkort?

social ads pakket prijzen

Veelgestelde vragen social media adverteren

Adverteren op social media is dus interessant, maar we begrijpen dat je nog met vragen zit. Om het je zo makkelijk mogelijk te maken te starten met adverteren op social media, hebben we de belangrijkste vragen alvast voor je beantwoord in onze FAQ social media adverteren.

Voordelen adverteren social media

Wat kost adverteren op social media?

Het budget voor social media marketing (SMM) bepaal je helemaal zelf. Bij het vaststellen van de kosten kijken we onder meer naar de grootte van de doelgroep, de kosten per klik (CPC) en de looptijd van de campagne. Het zorgt ervoor dat we maatwerk bieden.

Hoeveel vertoningen levert adverteren op social media het op?

Het bereik van een betaalde social media campagne hangt andermaal af van het budget, de beoogde doelgroep en het afzetgebied. In de Business Manager zie je voorafgaand aan de campagne het potentiële bereik, dat gehaald kan worden op basis van budget en overige keuzes. Wel is bekend dat een zogenaamde ‘frquency cap’ tussen de 1,5 en 3 het beste werkt. Een persoon ziet dan minimaal 1,5 tot maximaal 3 keer jouw advertentie op zijn of haar tijdlijn.

Wat werkt beter: foto’s of video’s?

Foto’s, video’s en tekst: het zijn de vaste onderdelen van een social media advertentie. Wat werkt beter? Het visueel maken van een product of dienst werkt altijd beter! Hoe meer je kan zeggen met een afbeelding of video, des te minder tekst heb je nodig. Wist je dat een unieke video veel vaker wordt bekeken dan een afbeelding of stockfoto? We raden dan ook aan om eigen video’s te gebruiken. Deze kan je zowel binnen de social media campagne, als op de website gebruiken. Ideaal!

Social media adverteren uitbesteden?

Als bedrijf een eigen social media kanaal beheren is eigenlijk onmisbaar. Het opstarten van een advertentiecampagne is evenwel een ander verhaal; dit is voor bedrijven vaak lastig. Hoe bepaal je bijvoorbeeld het budget, wie vallen er binnen de doelgroep en welke locaties moet ik kiezen? Om je op weg te helpen kan je social media adverteren uitbesteden. Dat levert in de praktijk vaker de resultaten op waar je naar op zoek bent.

Is social media advertising interessant voor mijn bedrijf?

Adverteren op social media is praktisch voor alle bedrijven interessant. Al was het alleen maar om het grote aantal mensen dat dagelijks actief is op de diverse sociale media platformen. Dit is dan ook de plek waar je een loyale community kunt creëren. Social media zijn daarnaast interessant voor zowel branding, websitebezoek en sales.

Social media marketing uitbesteden

Ben je op zoek naar een social media specialist? Ga de samenwerking aan met MediaGarant! Social media marketing is snel, efficiënt en toegankelijk met ieder budget. Als Facebook adverteren specialist laten we jou de volgende stap zetten binnen online marketing. Zitten we binnenkort om tafel om een succesvolle social media strategie te bepalen? We vertellen je graag alle in’s & out’s van social media marketing.

Social media adverteren uitbesteden

Nog steeds vragen..

De keuze voor een social media kanaal is afhankelijk van je doelgroep, product of dienst. Voor de zakelijke doelgroep is adverteren via LinkedIn interessant. Facebook en Instagram kennen juist weer een hoge bereik, maar er zit ook veel ruis op die lijn. Alternatieve kanalen om op te adverteren, hoewel wij hier zelf niet actief zijn, zijn TikTok, YouTube en Snapchat.

Adverteren op sociale platformen heeft een groot voordeel: je hebt veel vrije keuze in het bepalen van het advertentiebudget. Adverteren kan via de meeste kanalen al vanaf 1 euro. Wel heeft het vastgestelde budget gevolgen voor het bereik van je advertenties. Om te kunnen adverteren op LinkedIn is overigens een minimaal budget van 10 euro per dag vereist.

Bij MediaGarant betaal je eenmalige opstartkosten ter waarde van 299 euro. Je ontvangt een uitgebreide consult waarin we de doelstellingen bespreken, zorgen ervoor dat alle koppelingen klaar staan, organiseren de conversietracking en voeren een zoekwoorden onderzoek uit. Vervolgens zetten we de campagne klaar en zorgen voor de juiste targeting. Daarmee staat alles klaar om jouw campagne succesvol te maken!

In principe is adverteren op social media niet heel lastig. Met een eigen bedrijfsaccount en gekoppelde betaalmethode ben je al klaar om je eerste advertentie te starten. Waar je echter wel rekening mee moet houden, is het grote aantal opties dat je binnen social advertising tegenkomt. Het succes van een campagne hangt af van de keuzes die je vooraf maakt. De uitdaging zit hem in het formuleren van de juiste doelstelling, de keuze voor de doelgroep, locatie targeting en overige instellingen die het resultaat mogelijk kunnen beïnvloeden.

De hierboven vermelde stappen gelden als versimpelde methode; er komt nog veel meer kijken bij social media adverteren. Wil je adverteren op social media en heb je hulp nodig bij het opzetten van een sterke campagne? Bekijk dan onze pagina over social media adverteren.

Op social media kan je verschillende doelstellingen instellen. Wat wil je bereiken met de advertentie: meer bezoekers, conversies op de website, meer volgers van het social media kanaal of simpelweg ‘zichtbaarheid’? Afhankelijk van de doelstelling bepaal je de inhoud van de campagne.

Social media adverteren werkt op basis van drie pijlers: beeldmateriaal, de boodschap en de doelgroep. De cohesie tussen deze drie pijlers onderling resultaten uiteindelijk in een hoge Return On Investment (ROI). En omdat social media beelden kanalen zijn, is het beeldmateriaal i.c.m. de over te brengen doelgroep een cruciaal element.

Bij de doelstelling ‘meer websitebezoekers’ wil je de doelgroep naar de website doorsturen. Zij komen in dat geval terecht op een landingspagina. De landingspagina is een speciaal ingerichte pagina die aansluit op de inhoud van de advertentie, zodat dit voor de bezoekers herkenbaar is. Op de landingspagina bepaal je vervolgens of je wilt sturen op conversies of juist wil informeren. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat bezoekers als gevolg van jouw advertentiecampagne vaker terugkomen op je website. Dat biedt nieuwe kansen en vergroot het online bereik.

Adverteren op social media kanalen kan erg efficiënt zijn, maar dat hangt wel af van de keuzes die onderweg worden gemaakt. Je wilt ‘waste of budget’ zoveel mogelijk beperken, en dus is de fase voorafgaand aan de lancering van een campagne zo ontzettend belangrijk. In die voorbereidende fase leg je de basis voor een sterke campagne.

Grote voordelen van social media adverteren zijn: voordelig, kosten efficiënt, groot bereik, zichtbaarheid en de optie om gerichte kanaalkeuzes te maken. Ook zijn social media kanalen effectief te gebruiken binnen het concept remarketing. Je benadert dan via social media eerdere bezoekers van je website, en zorgt ervoor dat ze bij jou terugkomen om te converteren. Ook kunnen potentiële klanten hoger in het beslissingsproces worden bereikt dan bijvoorbeeld bij SEO of Google Ads. Binnen social media ads kan je namelijk doelgroepen targetten die (nog) niet concreet op zoek zijn.

Social Ads hebben een divers karakter. Je kunt zoals eerder aangegeven sturen op meer bezoekers richting je website. Maar wist je dat het ook mogelijk is om leads te genereren binnen een social media campagne? Je laat jouw doelgroep een customized lead formulier invullen, welke je op een later moment kunt benaderen. Een lead campagne zorgt voor ‘warme leads’. Zij tonen interesse in je product of dienst, en deze leads kunnen in een later stadium verzilverd worden.

Het bepalen van de Return On Investment van een social media campagne is een uitdaging. Het is meer dan alleen de twee elementen ‘geïnvesteerd budget’ en ‘conversies’. Er zit namelijk nog veel meer tussen de concrete output. Zo ben je met social media adverteren zichtbaar, en dat kan zelfs op de lange termijn nog zorgen voor een mooi resultaat.

Veel bedrijven gebruiken social media ads eveneens als onderdeel van een compleet pakket aan marketinginstrumenten. Het kan dus zomaar zijn dat de doelgroep je ziet op social media, maar even later converteert vanuit een Google Ads campagne of door je website organisch te bezoeken. Het meten van de resultaten uit Social Ads is dus niet zo eenvoudig als het lijkt.

Het implementeren van een pixel zorgt ervoor dat je precies kunt meten hoeveel mensen via je advertentie op je website terechtkomen. Hoewel er dus veel resultaten niet direct meetbaar zijn, ontvang je wel degelijk nuttige informatie over de output van een campagne.