4 tips voor de beste zoekwoorden advertentie

 In Advertising, Online Marketing

Het is één van de meest waardevolle tools om meer bezoekers naar een website te sturen: Google Ads. De zoekmachine, en met name die van Google, wordt dagelijks door duizenden zzp’ers en bedrijven gebruikt. Adverteren via Google is zeer toegankelijk; kwaliteit blijft een belangrijk punt. Is het je al eens opgevallen dat bepaalde namen stelselmatig bovenin de zoekresultaten van Google terug te vinden zijn, terwijl dit voor andere bedrijven en websites een stuk lastiger blijkt? Dit is waarom: 4 tips voor de beste zoekwoorden advertenties, waarmee jouw website ook op de eerste posities terugkomt.

Eerste posities zoekmachine

Investeren in een hoge organische positie in de zoekmachine, kortweg bekend als SEO, daar gaat enige tijd overheen. Het is een duurzame strategie, maar voor snelle en waardevolle resultaten is een zoekwoorden advertentie veel interessanter. Je wilt bovenaan worden gevonden, want het gros van alle ‘clicks’ is afkomstig van de eerste drie of vier posities. Dit geldt zowel voor organische als betaalde zoekresultaten. Wil jij ook bovenaan staan in de zoekresultaten van Google? Maak tijdelijk gebruik van onze Actie nr1 in Google.Zoekwoorden advertentie optimaliseren

Een complete zoekwoorden advertentiecampagne

Google Ads kent een kwaliteitsscore toe aan iedere advertentiecampagne. Dat wil zeggen: naarmate je een campagne verder optimaliseert, dan stijgt de bijbehorende kwaliteitsscore. Niet alleen de basis moet goed staan, maar ook de additionele elementen dienen naar volledigheid te worden ingevuld. Waaruit bestaat een zoekwoorden advertentie?

  • Doelgroep (leeftijd, beroep, locatie)
  • Sitelink extensies (drie of vier extra links naar je website)
  • Budget & Planning
  • Ontwerp advertentie (zoekwoorden- en termen)
  • Biedstrategie
  • Logische landingspagina
  • Call Extension (direct contact)
  • Uitsluiten of toevoegen zoekwoorden

Vervolgens is het een kwestie van optimaliseren. De meeste bedrijven kijken dagelijks of in ieder geval wekelijks naar de optimalisatie van een advertentieset of campagne. Op willekeurige momenten kunnen zich weer nieuwe kansen voordoen die je niet wilt missen. Zodra je bovenstaande elementen beter en completer invult, dan stijgt de kwaliteitsscore van een advertentie, en daarmee de positionering in de zoekresultaten.

Match type search

Binnen Google Ads bestaan drie varianten om gevonden te worden op zoekwoorden:

  • Broad match
  • Phrase match
  • Exact match

Broad match

De eerste strategie, broad match, is erg uitgebreid. Men noemt dit ook wel een beetje ‘schieten met hagel’, want het doel en de uiteindelijke resultaten stroken niet altijd. Stel dat je verkoper bent van herenschoenen, en je gebruikt een broad match om gevonden te worden op twee zoekwoorden: schoenen heren. Je zal hierdoor gevonden worden op alle zoekopdrachten waarin deze twee woorden te vinden zijn.

Het bereik van de advertentie wordt groter, maar de potentiële bezoekers zijn niet altijd relevant. De advertentie kan bijvoorbeeld ook naar voren komen bij de zoekopdracht ‘wat is de geschiedenis van schoenen voor heren?’. Een irrelevante zoekopdracht wanneer je op zoek bent naar nieuwe kopers van jouw schoenen. Is een phrase match een betere optie?

Phrase match

Een phrase match is iets nauwkeuriger ten opzichte van de broad match. Je bepaalt hierbij een specifieke volgorde van zoekwoorden in de zoekterm. De phrase match plaats je binnen aanhalingstekens, waarmee de volgorde van de zoekwoorden vaststaat. In bovenstaand voorbeeld is dit ‘schoenen heren’. De twee zoekwoorden moeten exact aan elkaar verbonden zijn, zonder de tussenkomst van een derde woord.

De phrase match is iets specifieker, maar er bestaat nog altijd een kans dat je op irrelevante zoekopdrachten gevonden wordt. Een phrase match noteer je op de volgende manier binnen je Google Ads account:

‘’oudste schoenen heren’’
‘’19e eeuw schoenen heren’’

Omdat je schoenen wilt verkopen binnen de webshop, is dit geen passende zoekopdracht. De meest specifieke match is de exact match.

Exact match

Weet jij precies op welke zoekopdrachten je jouw advertentie naar voren wilt laten komen? Dan kies je voor de exact match. Dit is precies de zoekopdracht van de potentiële klant. Voor de verkoop van herenschoenen is dit bijvoorbeeld: ‘herenschoenen kopen’ of ‘webshop schoenen heren’. Uitsluitend bij deze zoekopdracht komt jouw advertentie naar voren. Met de exact match zoekopdracht weet je vrijwel zeker dat de relevante doelgroep jouw advertentie ziet, en doorklikt naar je website. De exact match plaats je binnen Google Ads tussen haakjes, zoals:

[webshop schoenen heren]

Een relevante match tussen de zoekopdracht en de potentiële klant vergroot de kans op een verkoop via de webshop. De exact match is daarmee een waardevolle én kostbare optie voor een search advertentie.

Sluit zoekwoorden uit gedurende de campagne

Het is vrijwel onmogelijk om een volledige campagne in één keer goed op te starten. Juist daarom is optimalisatie tijdens de campagne belangrijk. Gedurende de looptijd ontvang je relevante informatie over de zoekwoorden- en termen waarop jouw advertentie naar voren komt. Niet elke zoekopdracht is relevant; om bepaalde zoekwoorden te verwijderen uit de campagne, kan je gebruikmaken van negatieve zoekwoorden. Op deze zoekwoorden (of -termen) wordt jouw advertentie dan niet meer weergegeven, waardoor de waarde van je advertentie een impuls krijgt.

Wil je negatieve keywords toevoegen binnen de campagne, om zo de kwaliteit te verbeteren? Dit doe je op de volgende plekken:

  • Campaign – Overview – Searches
  • Campaign – Keywords – Negative keywords

Keep your friends close, but your enemies closer

Deze klassieke quote ken je waarschijnlijk uit de legendarische film ‘The Godfather 1’. Wist je echter dat deze uitspraak ook van toepassing is op online marketing en zoekwoorden advertenties in het algemeen? Met ‘de enemies’ bedoelen we in dit geval de concurrentie. Heb je geen idee hoe het komt dat jouw concurrenten het in de zoekresultaten beter doen dan jij? Een beetje eigen onderzoek kan geen kwaad. Hoe beoordeel je de kwaliteit van concurrerende zoekwoorden advertenties?

  • Relevante zoekwoorden- en termen die terugkomen in de advertentie
  • Aanvullende onderdelen (sitelinks, ontwerp, locatie targeting, call extension)
  • De landingspagina: welke waardevolle informatie haal je hier uit?

Het laatste punt, de match tussen advertentie en landingspagina, is een cruciaal onderdeel van je advertentie. Mogelijk ontvang je wél veel clicks uit de advertentie, maar vallen de uiteindelijke resultaten tegen. Dit heeft vaak te maken met de look & feel van de landingspagina, welke niet aansluit op de verwachting van de bezoeker. Eén op één kopiëren mag in principe niet, maar je kunt wel leren van je concurrentie.

Optimaal resultaat uit zoekwoorden advertenties

De waarde van resultaten uit een zoekwoorden advertentie zijn afhankelijk van de tijd die je hierin bereid bent te steken. Een complete advertentie, waarin alle elementen zijn meegenomen, zorgen voor een verbeterde positionering van de advertentie in de zoekresultaten. Een goed gekoppelde landingspagina en/of functionele call extension zorgen vervolgens voor tastbare resultaten.

Heb je meer vragen over zoekwoorden advertenties of wil je samen met MediaGarant een campagne opstarten? Neem dan gerust contact op met onze specialisten.

Vacaturemarketing betere kandidaten