Hoe werkt linkbuilding – werken aan een sterk linkprofiel2020-05-012021-06-16https://mediagarant.nl/wp-content/uploads/2021/11/mediagarantlogo-400-1.jpgMediaGaranthttps://mediagarant.nl/wp-content/uploads/2020/05/linkbuilding-uitleg.jpg200px200px
Post Views:269
Ben je eigenaar van een website? Dan is het voor jou belangrijk om goed te worden gevonden door de online doelgroep. Een beproefde methode om de vindbaarheid van je website in de zoekmachine te verbeteren is linkbuilding. Linkbuilding bestaat al jaren, maar er is veel veranderd omtrent de kwaliteit en invulling van het concept, namelijk het opbouwen van een kwalitatief linkprofiel. Vrijwel ieder bedrijf maakt, bedoeld of onbedoeld, gebruik van linkbuilding, maar wat is het precies en waarom is linkbuilding voor veel bedrijven een interessante optie?
Linkbuilding als onderdeel van SEO
Iedereen is bekend het principe van ‘ruilen’: jij geeft iets aan een ander, en krijgt daar iets voor terug, zonder enige tussenkomst van geld. Datzelfde gebeurt binnen linkbuilding. Grote kans dat je weleens een verzoek hebt ontvangen om links te ruilen. Maar wat bedoelen we hier precies mee? Het doel hiervan is om linkjes vanaf jouw website te laten verwijzen naar een andere website, en andersom, om zodoende een linkprofiel op te bouwen. Een sterk linkprofiel met relevante, kwalitatieve links geldt als één van de belangrijkste factoren bij het bepalen van de kwaliteitsscore voor jouw domein/website.
De linkbuilding zoals we dat nu kennen, is in weinig opzichten nog te vergelijken met hoe linkbuilding ooit begon. Voordat men begon met het ruilen van links, bestond al zoiets als het vermelden van links. Voor deze links was ‘relevantie’ geen vereiste; het simpelweg vermelden van deze links had al een positief effect op de PageRank. In een later stadium begonnen websites onderling links te ruilen, waarbij relevantie steeds meer een rol is gaan spelen.
Binnen linkruil onderscheiden we twee methoden: een AB-linkruil of een ABC-linkruil. AB-linkruil is praktisch en relatief simpel te verklaren. Website A linkt naar website B en website B stuurt een link naar website A. Wees hierbij op je hoede, omdat Google dit kan zien als een onnatuurlijke linkruil. Dit kan resulteren in een penalty. Dankzij een Google Penalty kan je website meerdere posities dalen in de resultaten van de zoekmachine, en dat wil je natuurlijk voorkomen.
De ABC-linkruil is iets complexer. Website A linkt naar Website B, website B linkt naar Website C, en vervolgens linkt C weer naar A. Dit type linkruil vindt doorgaans plaats tussen twee partijen: één persoon met twee domeinen, en een tweede partij met slechts één domein. De strategie functioneert optimaal wanneer men met verschillende IP-adressen actief is. Het belangrijkste motief voor deze vorm van linkruil, is omdat dit ervoor zorgt dat de zoekmachine geen onnatuurlijke uitwisseling van links weet te achterhalen. Een natuurlijke linkruil is dé linkruil waarnaar je streeft.
Belangrijke regels om een penalty te voorkomen
Het algoritme van de zoekmachine is verantwoordelijk voor de positie van websites op basis van zoekwoorden en zoektermen. Hoe het algoritme van Google wordt bepaald, en aan welke richtlijnen een website dient te voldoen, wijzigt continue.
Een belangrijke, deels ongeschreven regel, is dat de website zich in eerste opzet moet richten op de bezoeker, en minder op de onnatuurlijke opbouw van links binnen de website. Probeer daarom geen trucjes te gebruiken om je positie in Google op te krikken, onder meer door het foutief gebruik van linkbuilding. Doe je dit wel en is dit te duidelijk zichtbaar voor de zoekmachine, dan kan dat resulteren in een penalty. Een penalty heeft een negatieve invloed op de kwaliteitsscore van je website, en zal ervoor dat je minder goed vindbaar bent voor de doelgroep in zoekmachines.
Backlinks in artikelen
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen in lopende teksten: interne en uitgaande links. Je klikt op de link, en via deze link kom je terecht op een externe website, dan wel een andere pagina op dezelfde website. Een uitgaande link wordt ook wel een backlink of een do-follow link genoemd. Het gaat hierbij vaak niet meer over een linkruil, maar eerder over het eenzijdig plaatsen van een link én artikel op een relevante website.
Naast een externe link bestaat er ook nog een interne link. Deze links leiden je naar een andere pagina binnen dezelfde website. Interne links zijn bepalend voor de structuur die je wilt geven aan de website. Ze kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers op een natuurlijke manier doorklikken naar een pagina waar zij overgaan tot een ‘conversie’.
Interne links zijn vooral goed voor de structuur van de eigen website, externe links met een hoge waarde zijn vooral goed voor de algehele vindbaarheid van je website in de zoekmachine.
Vindbaarheid van de website
Wanneer je website niet te vinden is voor de klant, dan is het lastig om producten of diensten te verkopen. Iedere websitebeheerder zal beamen dat het essentieel is om bovenaan te worden gevonden in de zoekmachine, maar er is ook nog zoiets als concurrentie. Hoe ga je te werk?
Allereerst ga je op zoek naar een relevante website om jouw link op te plaatsen. Kies voor websites die een connectie hebben met jouw product of dienst. Google zit namelijk zo in elkaar dat links met een hoge relevantie een hogere waarde hebben, en daarmee beter scoren in deze zoekmachine. De mate van relevantie is onder meer te vinden in de Citation Flow van een website. Daarnaast is ook de betrouwbaarheid van het domein belangrijk; dit is terug te vinden in de score die wordt toegekend aan een website, ook wel de Trust Flow.
TF en CF: wat is dit?
Wat Google meeneemt in de vindbaarheid van je website, is de zogenaamde Citation Flow (CF) en de Trust Flow (TF). Deze twee begrippen zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden op het gebied van zoekmachine optimalisatie. We gaan het eerst kort hebben over de Citation flow (citatie-stroom), want wat houdt het precies in en hoeveel invloed heeft dit op de kwaliteitsscore van een website?
De citation flow is een statistiek geregistreerd vanuit diverse programma’s, zoals ook Majestic. Dit is een tool die analyseert wat de sterktes en zwaktes van een website zijn met betrekking tot SEO. Voorheen werd Google PageRank veel gebruikt om dit te analyseren, maar dat systeem heeft steeds minder invloed op de kwaliteitsscore. De Citation Flow is een verwijzing naar de populariteit van een domein of link, en kijkt niet direct naar de kwaliteit van de links. Welke andere websites verwijzen naar jouw domein? Dit is terug te vinden in de Citation Flow.
De andere factor is de Trust Flow. Dit is praktisch de belangrijkste factor en het speelt een bepalende rol in de ‘betrouwbaarheid’ van je website. Kijken we naar linkbuilding, dan gaat het hier uitsluitend om kwaliteit van de link, in plaats van de kwantiteit van het aantal links of verwijzingen. Deze wordt uitgedrukt in een cijfer. Op het moment dat meer betrouwbare links met een hoge autoriteit verwijzen naar jouw domein, stijgt tegelijk de Trust Flow. Het is overigens hierbij ook belangrijk om dicht bij je ‘niche’ te blijven, ofwel de invulling en kwaliteit van je website te bewaken. De Trust Flow ligt overigens bij de meeste websites lager dan de eerder genoemde Citation Flow, en men kan slechts gering invloed hebben op de beoordeling van dit element.
Linkprofiel beheren
Een verzameling met relevante links noemt men ook wel een linkprofiel. Om een goed linkprofiel op te bouwen heb je zowel veel, als ook kwalitatieve links nodig. Je kan een link zien als een stem of beoordeling die een website krijgt van een andere website. Hoe meer kwalitatieve (positieve) stemmen een website ontvangt, hoe hoger de positie in natuurlijke zoekresultaten.
Als we het hebben over relevante partners, dan bedoelen we sites waarop dezelfde of soortgelijke informatie te vinden is over onderwerpen die hier een verband mee hebben. Natuurlijke partners. Naast relevantie speelt autoriteit ook een grote rol. Een partner die door Google wordt gezien als zijnde autoriteit, wordt door de zoekmachines als zeer betrouwbaar en informatief beschouwd.
Content en linkbuilding
Linkbuilding is tegenwoordig voornamelijk terug te vinden als links in artikelen en content. De content waarin jouw links komen te staan, dienen aan een bepaalde standaard te voldoen. Zorg ervoor dat de content die jij schrijft interessant is, de doelgroep aanspreekt en tevens antwoord geeft op vragen die spelen bij de lezer. Het resulteert namelijk in meer lezers, meer clicks en waarde voor een langere periode van tijd. Zo kunnen ook de losse artikelen waarin jouw links vermeld staan, een hoge positie in de zoekmachine veroveren. Bewaak de kwaliteit en relevantie van de content en kies voor natuurlijke linkbuilding, waardoor je website over de volledige lengte een impuls krijgt.
Leuk dat je onze website bezoekt! We laten je graag weten dat wij op mediagarant.nl gebruik maken van cookies. Dit doen we allereerst voor webstatistieken, maar ook om content en advertenties relevanter te maken. Zo verzamelen wij informatie via Google Analytics en Google Ads. PrivacyverklaringCookie settingsACCEPTEREN
Privacy & Cookie Policy
Privacy Overzicht
Deze website gebruikt cookies om uw website ervaring te optimaliseren. De cookies weergegeven als "noodzakelijk" zijn nodig om de basisfuncties van de website te laten werken. Wij maken ook gebruik van third-party cookies. Deze cookies helpen ons om het verkeer naar mediagarant.nl te analyseren en laten ons weten hoe u de website gebruikt. Wanneer u toestemming geeft worden deze cookies opgeslagen in uw browser. U heeft ook de optie om cookies te weigeren. Dit geeft mogelijk het gevolg dat de website niet goed werkt.
Noodzakelijke cookies zijn nodig om de basisfuncties van de website te laten werken. Deze categorie cookies omvat uitsluitend cookies die die functionaliteit en veiligheid ten goede komen. Noodzakelijke cookies slaan geen persoonlijke informatie op.