Zoekwoorden in een Adwords campagne
Een Adwords campagne is betaald, en daarom draait alles hier om rendement en het maken van de juiste keuzes. Om een campagne zo effectief mogelijk te laten verlopen, zijn met name zoekwoorden cruciaal. De geselecteerde zoekwoorden bepalen de groei van online verkeer, en de relevantie hiervan, richting jouw website. Maar hoe bepaal je de juiste zoekwoorden voor de aanstaande campagne, waarmee het gewenste resultaat wordt geboekt?
Optimalisatie van zoekwoorden
Door een adequate selectie te maken in zoekwoorden- en termen die jouw product of dienst beschrijven, worden je advertenties beter gevonden door de beoogde doelgroep. Meer verkeer op je website lijkt interessant, maar passen deze nieuwe bezoekers wel binnen het profiel van de potentiële klant? Voordat je begint aan een Adwords campagne, raad ik je aan om een uitgebreide zoekwoordenlijst te maken. Uitgangspunt zou hierbij moeten zijn ‘denken zoals de klant denkt’. Dat wil zeggen: waar begint de zoektocht van een bezoeker, en met welke zoekopdracht, om ten einde bij jouw product of dienst uit te komen? Focus niet alleen op het maatwerk in de advertentie, maar zorg ook dat bezoekers op relevante en informatieve landingspages terechtkomen.
Het selecteren van geschikte zoekwoorden of bredere zoektermen is een uitdaging. Wat zijn do’s & don’ts voor zoekwoorden?
- Verplaats jezelf in de doelgroep van het bedrijf: welke termen beschrijven je product of dienst
- Voorkom een overkill aan zoekwoorden; blijf dicht bij je niche
- Gebruik hulpprogramma’s om het volume per zoekwoord- of term te meten
- Maak varianten op de meest relevante zoektermen (synoniemen of woorden omkeren)
Na het samenstellen van een zoekwoordenlijst ben je nog niet klaar. Sterker nog, na het testen van een campagne met specifieke zoekwoorden, kom je wellicht tot nieuwe inzichten.
Een veelvoorkomend probleem is dat verschillende producten en zoektermen onvoldoende matchen. In dat geval is de uitkomst het opzetten van meerdere groepen met zoekwoorden, welke wél goed op elkaar aansluiten. Door verschillende varianten binnen één campagne te testen, ontdek je de meest efficiënte strategie om klanten te bereiken. Door een unieke doelgroepbenadering op het niveau van hun zoekintentie, verklein je de directe concurrentie binnen Adwords. Minder kosten, maar wel een optimaal resultaat.
Keywords: exact, woordgroep en breed
Op welk niveau wil je jouw advertentie tonen aan de klant? Dat bepaal je in de zoekwoordentypen, ook wel de opties die je hebt om een zoekwoord te bepalen. Wil je ‘one of many’ zijn, of kies je toch voor ‘one of few’? Er zijn vijf niveaus in zoekwoorden, van exact tot breed:
- Exact: de meest concrete zoekterm voor een advertentie — vb: ‘zwarte pantalon’ is de exacte zoekterm van de klant
- Woordgroep: Meerdere zoekwoorden, welke nog aangevuld kunnen worden — vb: ‘zwarte pantalon’ kan ook ‘zwarte pantalon heren’ zijn
- Aangepast breed: Losse zoekwoorden, maar toch samengesteld — vb: +zwarte +pantalon à Heren zwarte pantalon informeel
- Aangepast breed (-): Slechts één zoekwoord staat vast — vb: zwarte +pantalon. Een donkere pantalon voor heren op feestjes
- Breed: Zoekwoorden kunnen ook worden geassocieerd met synoniemen — vb: nette broek, formele broek, herenbroek
Nieuwe zoekwoorden worden standaard als breed ingeschaald binnen een advertentieaccount, tenzij je aangeeft dat deze op één van de bovengenoemde niveaus moet worden geplaatst.
Het wordt niet altijd aangeraden, maar wanneer je zoveel mogelijk mensen tegelijk wilt bereiken, dan is een keuze voor brede zoekwoorden logisch. Je bereik is groter, met als gevolg veel meer weergaven. Dit gaat in de meeste gevallen ten koste van je conversieratio, want een gedeelte van je bezoekers zal niet het gewenste product op jouw website vinden, waardoor de bounce rate hoger zal komen te liggen. Adverteer je op basis van CPM, dan zullen de kosten bij een brede zoekopdracht tevens hoger uitvallen. Anderzijds kan je hierdoor soms nieuwe klanten verwelkomen, welke op voorhand misschien niet binnen je doelgroep vielen. De keuze voor geschikte zoekwoorden gaat daarom hand-in-hand met een heldere strategie (niveau).
A/B Testing voor zoekwoorden- en termen
Het succes van een advertentiecampagne is voor een groot deel afhankelijk van de keuze die je maakt in zoekwoorden. Een succesvolle campagne vereist veel testen, analyseren en optimaliseren. Dit doe je voorafgaand, tijdens en na afloop van een advertentiecampagne. Met A/B Testing kan je eenvoudig en effectief advertenties naast elkaar leggen, meerdere combinaties van zoekwoorden- en termen gebruiken, en vervolgens bepalen welke advertenties het meest efficiënt zijn. Om de Return On Investment (ROI) zo hoog mogelijk uit te laten vallen, is optimalisatie van zoekwoorden een cruciaal onderdeel.
Een Adwords campagne starten
Ben je als bedrijf geïnteresseerd in de mogelijkheden van een Adwords campagne? Een uitgebreide zoekwoordencampagne is onderdeel van de nr1-in-Google actie bij MediaGarant. Zo weet je exact hoe (potentiële) klanten zoeken naar jouw product of dienst, en realiseren we met jouw budget een winstgevende Adwords campagne.