Banners: functioneel en efficiënt
In de tijd tussen ‘brand awareness’ en ‘verkoop’ doorloopt een klant verschillende fasen. Zichtbaarheid is een cruciale factor om merkbekendheid op te bouwen, direct in de eerste fase van de customer journey. Is jouw merk niet zichtbaar, dan loop je mogelijke klandizie mis. Zonde! Online zichtbaarheid creëer met een banner. Hate them or love them; de banner als vorm van display advertising is onder bedrijven bijzonder populair. Wat zijn de mogelijkheden van een banner en hoe bereik je efficiënt jouw doelgroep?
De eerste banner
Tegelijk met de opkomst van het internet in de jaren ’90 raakte men ook bekend met de mogelijkheden om via deze weg te adverteren. Net als de advertenties in kranten en tijdschriften, werd ook op websites ruimte vrijgemaakt voor ‘reclame’. In oktober’94 werd in Amerika de allereerste banner op het internet gepubliceerd. De banner door AT&T kwam te staan op de website van Hotwired. Een bijzonder moment; de introductie van een concept dat tot op de dag van vandaag ongekend succesvol is gebleken. Omdat de banner een nieuw fenomeen was, werd deze een ongekend succes. In de eerste 4 maanden behaalde de banner een Click Through Ratio van 44%(!).
Met de groei van het aantal websites, is ook het aantal mogelijkheden in bannering toegenomen. Websites zijn steeds vaker ingericht op de ruimtes voor adverteren. De eigenaar van een website genereert zo inkomsten, en voor bedrijven is dit een unieke kans om het merk en product te promoten.
Bereik je doelgroep
De uitdaging van bannering is het bereiken van de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap. Display Advertising zorgt voor actieve of passieve naamsbekendheid, en je ontvangt nieuwe bezoekers uit de doelgroep op je website. Een dergelijke advertentie kan het bezoek aan een website bevorderen in diverse fasen van het aankoopproces. Brand awareness is één van de grootste voordelen van een banner. Het is het eerste contact dat je hebt met een potentiële nieuwe klant. Ook nadien, middels retargeting, blijf je met een gepersonaliseerde banner in het achterhoofd van de bezoeker, al dan niet tot aan het aankoopproces. De banner is zowel voor start-ups als bestaande bedrijven een efficiënte tool.
Mede door de mogelijkheden van mobiele websites is de keuze in banner formaten enorm gegroeid. In deze sectie worden de meest voorkomende vormen en de iets wat extravagante vormen uitgelegd. De meest voorkomende formaten op dit moment zijn:
Type banner | Billboard | Leaderboard | Full banner | Half-page | Medium Rectangle | Large Rectangle | Skyscraper | Brede Skyscraper |
Pixels | 970×250 | 728×90 | 468×60 | 300×600 | 300×250 | 336×280 | 120×600 | 160×600 |
Voordat banners online komen te staan, moeten deze worden ontwikkeld. Er worden verschillende programma’s gebruikt om dit te doen. Een banner kan een afbeelding zijn met tekst, maar bewegende afbeeldingen en interactieve advertenties worden steeds meer gebruikt. Welke technieken worden gebruikt voor het ontwikkelen van een banner?
Technische specificaties
- Statische banner: Een statische afbeelding
- Animerende GIF: Een bewegende afbeelding
- Flash: Met flash kan je eenvoudige banners maken met meer interactie en meer animatie
- HTML5: Banner die flash aan het overnemen is
- Backup Gif: Standaard banner die vaak gebruik werd als backup van de flash banner
- Rich media banners: Interactief, animeren, streamen video’s, verzamelen bezoekersdata, jagen socal sharing aan en bevatten games.
Richtlijnen voor de banner
Jij hebt jouw geschikte formaat banner en techniek gekozen, maar er zijn ook richtlijnen van toepassing op de plaatsing hiervan. Een eigenaar van een website wil natuurlijk niet dat banners met misleidende of ongewenste uitingen getoond worden aan haar bezoekers. Daarnaast heb je ook nog het ‘ad serving system’. Dit zijn technische specificaties waaraan de adverteerder zich dient te houden bij het indienen van de banner. De richtlijnen zijn doorgaans te vinden op de website. Er worden eisen gesteld aan:
Formaten: hoe groot is het formaat, gemeten in pixels
Kilobytes: Deze mag voor de meeste exploitanten niet hoger zijn dan 149Kb
Loops: het aantal keer dat een banner afgespeeld mag worden. De banner mag in algemene zin maximaal 3x achter elkaar afgespeeld worden.
Door bovenstaande drie richtlijnen consistent en juist door te voeren, realiseer je de optimale kwaliteit voor jouw banner.
Hoe trek je de aandacht?
Nu je weet aan welke eisen de banner moet voldoen, en welke formaten en manieren er allemaal zijn om banners te maken, wil je natuurlijk dat je de aandacht trekt van de bezoekers. Visueel gezien moet het er aantrekkelijk uitzien. Een paar belangrijke punten op een rij:
- Call-to-action: ‘Bestel hier!’ – ‘Nu kopen’ – ‘Vraag informatie aan’
- Bedrijfslogo: Voor actieve en passieve merkbekendheid
- Promotie: Verhoog de ‘Click Through Rate’ met kortingscodes
- Noodzaak: Maak duidelijk waarom mensen jouw website moeten bezoeken
- Landingspage: Kies een relevante landingspagina voor de banner
- Tekst & afbeeldingen: Balans tussen tekst en afbeeldingen om aandacht te trekken
- Formaten: Er zijn verschillende formaten banners. Maak hier gebruik van! Een complete all-in bannerset vergroot je mogelijkheden op zowel desktop als mobile devices.
- Aanpassingen banner: Doorlopend dezelfde banner kan het effect op langere termijn negatief beïnvloeden. Pas de banner dus regelmatig aan om ‘fris’ te blijven
Het formaat en de positie van banners op een website zijn één op één met elkaar verbonden. Kies je voor een banner waarvoor de bezoeker naar beneden moet scrollen, of wil je direct prominent in beeld komen te staan? Hoe prominenter de plek, hoe hoger het aantal clicks én hoe meer je vaak betaalt.
De voordelen van een banner
Bedrijven die willen adverteren, en tegelijk meetbare resultaten willen ontvangen, doen er goed aan te kiezen voor de banner. Je hebt zelf invloed op de boodschap die je wilt uitdragen, kiest zelf de gewenste doelgroep en websites waar je wilt adverteren, krijgt inzicht in het aantal ‘views’ van de banner en ziet precies het aantal clicks op de banner. Genereer je met die clicks in eerste instantie geen verkopen? Dan nog kan actieve en passieve naamsbekendheid ervoor zorgen dat je op de lange termijn wél resultaten gaat zien. De kosten zijn relatief laag, de mogelijkheden enorm.