Hoe verbeteren interne links de structuur van je webshop?

 In SEO

Ben jij in het afgelopen jaar een eigen webshop begonnen, of wil je misschien binnenkort een webwinkel starten? Je bent zeker niet de enige. Het aantal Nederlandse webshops is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Met de toenemende concurrentie in webwinkels is het belangrijk jezelf te onderscheiden. Hoe zorg je binnen een webshop voor de juiste structuur, waarmee je website niet alleen ‘logisch’ is voor bezoekers, maar ook goed scoort in de zoekmachine? Interne links zijn een must.

Een webwinkel starten: waar begin je?

Het beginnen van een eigen webshop is steeds makkelijker, mede dankzij de mogelijkheden van dropshipping. In diverse branches zorgt dit inmiddels voor een oerwoud aan webwinkels, waar je als nieuwkomer al snel kunt verdwalen. Het is belangrijk om vanaf dag 1 zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Advertising. Op de lange termijn is dit echter een dure optie; je wilt ook organisch (niet-betaald) worden gevonden door de doelgroep. Hoe pak je dat aan? Optimaliseer je website en geef met interne links structuur mee aan je webshop.

Intern linken

De opbouw van een webshop is even voorspelbaar als logisch. Naarmate je het assortiment uitbreidt, groeit ook het belang van een goede structuur. Een webshop moet voldoen aan herkenbare niveaus:

  • Home
  • Productcategorie
  • Productgroep
  • Product
  • Filters

Bij een meubelwinkel ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: Wonen > Meubels > Tafels > Eettafel > Filters. Het is goed om ‘diepte’ aan te brengen in je webwinkel, met name voor de bezoeker, maar ook zeker voor de zoekmachine. Een sterke structuur geeft de zoekmachine ‘handvaten’ om je website te beoordelen. Door intern te linken ga je de diepte in, waarmee je website beter scoort. Welke vormen van intern linken zijn hierin mogelijk?

Menu linken

De bekendste en meest eenvoudige manier van intern linken is middels het vaste menu aan de bovenkant van een pagina. Vrijwel iedere website of webwinkel, afgezien van een one-pager, beschikt over interne links in de vorm van het menu. Voor bezoekers is dit prettig: zij kunnen sneller surfen naar relevante pagina’s. Voor de zoekmachine houdt het daar echter niet op.

Tekstlinks

Tekst is onmisbaar, zowel voor websites als webwinkels, om met SEO de kwaliteitsscore van je platform te verbeteren. Binnen de lopende tekst kan je de belangrijkste zoekwoorden- en termen terug laten komen, waardoor je website beter gevonden wordt in de zoekmachine. Zijn bezoekers eenmaal in je webwinkel te vinden, dan geeft tekst veel extra mogelijkheden. Tekstlinks bijvoorbeeld.

Wat bedoelen we daarmee? In tekst kan je refereren naar andere items binnen je webshop. Belangrijk is om hier te focussen op het ondersteunen van de bezoeker. Wil je de bezoeker naar een specifieke doelpagina leiden, dan zijn interne links zeer efficiënt. Door volgens een vaste structuur door te linken, versterk je het interne linkprofiel van je website. Je voegt handmatig structuur toe aan je website, waarmee de kwaliteitsscore van je website een boost krijgt. Wil je weten hoe dat werkt en hoe interne links op een natuurlijke manier verwerkt kunnen worden in je tekst? Middels onze SEO-actie kan je nu extra voordelig profiteren van sterke teksten, waarmee je website ‘next level’ wordt.

Interne links: waarom?

Waarom en hoe zorg je voor een sterke structuur binnen je webshop. Als eigenaar van een webwinkel kan je van boven naar beneden linken én andersom. Zie het eerdere voorbeeld:

Home > Productcategorie > Productgroep > Product

Vanaf de productpagina kan je vervolgens weer refereren naar de productgroep, vanuit de productgroep naar de productcategorie en ga zo maar door. Het zorgt ervoor dat je op vrijwel elke pagina binnen je webshop een stuk structuur toevoegt, waarmee je een overzichtelijk platform creëert. Een plek waar bezoekers alles makkelijk kunnen vinden, en waar de zoekmachine alle pagina’s van je webshop eenvoudig kunnen indexeren.

Webwinkels worden dankzij interne links veel sneller (volledig) geïndexeerd in de zoekmachine

Een goede indexering van je webwinkel zorgt er op de langere termijn voor dat je positie in de zoekmachine zal verbeteren. Je zult zodoende meer organische bezoekers naar de webwinkel trekken, waardoor je het budget voor betaalde campagnes kunt terugschroeven. Win-win.

Convenience voor webshop bezoekers

De waarom-vraag over het gebruik van interne links op je website kent ook een ander logisch antwoord. Je geeft je bezoekers houvast om items of pagina’s binnen je domein eenvoudig te vinden. Wanneer je ergens naar refereert, dan willen bezoekers hier niet zelf naar moeten zoeken. Dankzij de interne link komen ze direct terecht op de juiste plek. Je voegt convenience toe aan je webwinkel, en dat is precies wat je in een fysieke winkel ook wilt beloven aan je bezoekers.

Sterker nog, in een fysieke winkel wil je je bezoekers vaak ook in een bepaalde richting duwen. Hetzelfde kan je doen met interne links; wijs de bezoeker de weg naar je belangrijkste pagina’s. Loopt de verkoop van Product X tegen, dan kan je hier middels het intern linken extra op sturen.

Intern linken is een must

Uiteraard is de basis van de webshop het belangrijkste. We hebben het dan over een goed aanbod, ruim assortiment en hoge snelheid, zodat mensen het optimale gebruiksgemak krijgen geboden. Zodra dat goed staat, kan je gaan kijken naar SEO teksten in combinatie met interne links. Enkele tips:

  • Laat interne links op een natuurlijke manier terugkomen in de lopende tekst
  • Onnatuurlijk: te veel interne links zorgen ervoor dat je wordt afgestraft door de zoekmachine
  • Zorg ervoor dat interne links beide kanten op verwijzen (up-down)

Interne links zijn een must voor iedere website en webwinkel, en het toevoegen van deze links is helemaal niet lastig. Sterker nog, in de bestaande tekst kan je vaak onbedoeld al talloze interne links terug laten komen. Je webshop voorzien van interne links én splinternieuwe teksten? Maak dan gebruik van onze SEO-actie. Meer weten? Neem contact met ons op.

Wat zijn backlinks?