Content optimalisatie: waardevol of tijdverspilling?

 In SEO

Content is de hoeksteen van elke website. Voor bedrijven is het essentieel om tekst en doelgroep op elkaar aan te laten sluiten. Het nodeloos delen van content is een veelgemaakte fout; een overkill aan tekst zorgt lang niet altijd voor het gewenste effect. Het helpt je website een hogere positie te bemachtigen, maar de leesbaarheid kan ervoor zorgen dat bezoekers snel weer afhaken. Mocht je dit in het verleden hebben gedaan, dan is er evenwel geen reden om de bestaande teksten te verwijderen. Content optimalisatie is en blijft waardevol.

Oude content behouden en versterken

Bestaande en potentiële relaties benaderen ons vaak proactief met de vraag of het zin heeft om oude content te behouden en optimaliseren? Het antwoord op die vraag verschilt per situatie. Een grote pro van bestaande teksten is dat deze waarschijnlijk al ruimschoots zijn geïndexeerd in de zoekmachine. De betreffende pagina op je website heeft daarmee bijgedragen aan de huidige vindbaarheid van je website. In hoeverre de pagina al goed vindbaar was in de zoekmachine, dat kan je achterhalen aan de hand van verschillende ‘ranking tools’. Het compleet verwijderen van de teksten is evenwel een slecht idee.

Een beter idee is om de bestaande content, hoe goed of slecht deze ook scoort, om te bouwen met een focus op Search Engine Optimization (SEO). Waar moet je dan op letten?

Optimalisatie van content in 3 stappen

Content optimalisatie wordt nogal eens onderschat. Waarom zou je stilstaan? Net als alles in het leven kan content verouderen. Ten eerste omdat informatie uit de content inmiddels achterhaald is, en anderzijds omdat SEO-richtlijnen ook doorlopend veranderen, waardoor de kwaliteitsscore van de tekst door de tijd heen minder kan worden. Hoe optimaliseer je bestaande content?

Zoekwoorden onderzoek

Waar men bij Advertising vaak wél onderzoek doet naar de beste zoekwoorden- en termen, daar vergeten veel mensen dit te doen bij content. Zonde, want voor content is dit evenzo belangrijk. Je wilt in de organische zoekresultaten namelijk niet op één paard wedden, maar op verschillende zoekopdrachten bovenaan komen. Een breed onderzoek naar de beste zoekwoorden- en termen is daarmee cruciaal. Beschik je over het gewenste inzicht in de juiste zoekwoorden in combinatie met zoekvolumes? Dan ben je klaar om je bestaande content te screenen.

Analyse bestaande content

Neem een kritische blik op je bestaande content, en bekijk waar je nog kunt verbeteren. Weet je nog waar een goede SEO-tekst aan moet voldoen?

De kans is groot dat de doelgroep en doelstelling hetzelfde is gebleven. Dit geldt in veel gevallen niet voor de headings van je tekst in een combinatie met de zoekwoorden- en termen. Deze twee onderdelen zijn direct met elkaar verbonden; in de headings geef je subtiel aan waar je in de tekst op wilt sturen. Maak waar nodig een lijst met de bepalende zoekwoorden- en termen die je hoe dan ook wilt laten terugkomen binnen de content, zodat je effectief aan de slag kunt met de optimalisatie.

Tekst optimalisatie: hoe doe je dat?

Je hebt de juiste zoekwoorden- en termen genoteerd en hebt een screening gedaan op de bestaande tekst. Nu ga je bezig met de optimalisatie zelf. Maar, hoe bepaal je welke content moet blijven staan en wat weg mag? Gebruik onderstaande matrix;

Content optimalisatie matrix

Wij zijn een liefhebber van ‘less is more’. Verwijder overbodige tekst, check of er sprake is van ‘verouderde content’ en voeg nieuwe informatie toe. Binnen content optimalisatie streef je ernaar nóg meer mensen naar je pagina toe te trekken, dan voorheen al het geval was. Je stuurt nog actiever op zoekwoorden- en termen, de doelgroep en de uiteindelijke doelstelling.

Naast het optimaliseren van de tekst kan je aanvullend nog kijken naar:

  • Een call-to-action (button)
  • Interactieve video’s en/of afbeeldingen (alt-titels)
  • Snelheid van de pagina/website

Bepaal vooraf welke content waardevol is, zodat je effectief kunt snijden in de bestaande tekst. Dit zorgt ervoor dat je na de optimalisatie beschikt over frisse en converterende content.

Maak content waardevol

Het antwoord op de vraag ‘content optimalisatie: waardevol of tijdverspilling?’ is zonder twijfel waardevol! Het is content en SEO ten voeten uit: de ene dag sta je bovenaan, een paar weken later kan je jouw positie zijn verloren. Content up-to-date houden is essentieel om een duurzaam hoge positie in de zoekmachine te veroveren. En zoals we eerder al vertelden: organische bezoekers zijn vrijwel altijd goedkoper dan ‘betaald verkeer’. Tijd investeren in kwalitatieve content is zodoende een must.

Wist je dat MediaGarant je kan helpen met de optimalisatie van content? Bekijk onze actie SEO teksten voor meer informatie. Spreken we elkaar binnenkort?

leesbaarheid tekstenInterne links