De 5 stappen van een sterke Facebook advertentie

 In Advertising, Social media

Adverteren op Facebook kan zomaar eens een goudmijntje zijn voor jouw bedrijf. Vooraf heb je een advertentiedoel geformuleerd, en nu ben je vooral benieuwd hoe je die doelstelling gaat behalen. Het ontwikkelen van een efficiënte campagne, één waarbij de Return On Investment (ROI) zo hoog mogelijk ligt, kan een uitdaging zijn. Wil je een succesvolle Facebook advertentie maken, volg dan de vijf stappen en laat social media werken voor jouw business.

Facebook advertenties: waar beginnen?

Alvorens je kunt adverteren op Facebook, dien je het voortraject te doorlopen. Niet ieder persoon met een eigen Facebookaccount kan adverteren; je hebt hiervoor een Facebook Business account nodig. Facebook Bedrijfsmanager is een centrale plek, van waaruit bedrijven hun social marketing vormgeven. Via de website business.facebook.com maak je een bedrijfsaccount aan, door onder meer bedrijfsgegevens en betaalgegevens toe te voegen. Dit registratietraject is min of meer straight-to-the-point en verrassend eenvoudig.

Heb je een account aangemaakt, dan is de volgende stap het toewijzen van bedrijfsmiddelen. In deze stap voeg je personen of overkoepelende accounts toe, welke de bedrijfsmanager gaan beheren. Dit kan je eveneens segmenteren op beheerdersniveau, waardoor je alleen de bevoegde personen toestemming geeft om advertenties te maken namens het bedrijf. De Bedrijfsmanager ingesteld? Dan ben je klaar om te adverteren op Facebook. Bepaal vooraf het dagelijks budget van de campagne, zodat je nooit te veel geld uitgeeft. Door automatisch te targeten, zal Facebook je advertentie evenredig over de dag verdelen, en laten zien aan relevante doelgroepen.

Je gaat nu aan de slag met een nieuwe doelgroep, beeldmateriaal, advertentieteksten, een doelstelling en speelt tot slot in op de klantcyclus. Laten we beginnen.

Facebook adverteren

Doelgroep bepalen

Advertentiedoelgroepen zorgen ervoor dat je target audience zo specifiek mogelijk gemaakt kan worden. Dit zal binnen de campagne bijdragen aan de relevantie van resultaten. Immers, naarmate je doelgroep beter is afgebakend, verhoog je het relevante verkeer uit advertenties. Wanneer je ‘schiet met hagel’, dan zal je relevante bereik een stuk lager liggen. Binnen de doelgroep segmenteer je onder meer op:

  • Locatie: landelijk, regionaal of op plaats
  • Demografie: gender, leeftijd en talen
  • Gedetailleerde doelgroepen: interesses, functies en vakgebieden
  • Aangepaste doelgroepen: mensen die je al kent uit pixels op je website of eigen lijsten

In de bepaling van de doelgroep beslis je of je jezelf wilt richten op de massa, of juist zeer nauw wilt adverteren. In de campagnedoelstelling geven we daar een voorbeeld van.

Advertentieteksten aansprekend maken

Nadat de doelgroep is bepaald, ben je toe aan de derde stap van Facebook Advertising: de teksten. Facebook maakt grofweg onderscheid tussen drie soorten teksten:

  • Primaire tekst – tekst boven de advertentie zelf
  • Koptekst – tekst in de balk van de advertentie (kort en sterk)
  • Omschrijving – algemene informatie over de advertentie

Met name de primaire- en koptekst zijn belangrijke elementen van een Facebook advertentie. Hierin spreek je de doelgroep direct aan. Je wilt hier voldoende informatie delen, maar geen lange lappen tekst, zodat de doelgroep op de juiste manier wordt aangesproken. Investeer in aansprekende advertentieteksten, aansluitend op de geformuleerde doelstellingen.

Ook Facebook Adverteren uitproberen? Profiteer van onze Facebook maandactie

Beeldmateriaal: opvallen

Je wilt geen grijze muis zijn; je wilt opvallen. De tijdlijn van Facebook staat vol met organische berichten, maar ook steeds vaker met advertenties. Dat vinden we misschien niet allemaal even leuk, maar het functioneert wel degelijk. Wanneer er een perfecte match is tussen de doelgroep en advertentie, dan is de kans op een click of conversie groot. Heb je een eigen webshop, dan kan je bijvoorbeeld personen re-marketen die al eens een product op je website hebben bekeken. Alles draait binnen het beeldmateriaal van een Facebook advertentie om uniciteit; opvallen tussen de grijze massa en jouw doelgroep wél activeren.

Doelstelling

Een belangrijk onderdeel van Facebook Advertising is te vinden in de campagnedoelstelling. Wat wil je nou eigenlijk concreet bereiken: merkbekendheid, een overweging of conversies? Binnen deze 3 groepen heeft Facebook zelf een aantal strategieën toegevoegd. Dit maakt het voor gebruikers makkelijker om de juiste doelstelling te koppelen aan een effectieve strategie. Hoe ziet dat eruit?

Merkbekendheid

Focus je op merkbekendheid, dan wil je dat zoveel mogelijk mensen uit de beoogde doelgroep jouw advertentie zien. De doelgroep bevindt zich vaak nog in de eerste fase van de klantcyclus, waarin je vertelt wat jouw bedrijf speciaal maakt. Je wekt interesse op, in de hoop dit in een later stadium uit te bouwen naar meer klanten. Dat kan overigens ook al direct zodra je een merkbekendheid campagne opzet.

Overweging

In de fase ‘overweging’ is je doelgroep al een stap verder in de klantcyclus. Interesse wordt hier uitgebreid naar actie: het bezoeken van je website of meer informatie achterhalen over je dienst. Je kunt als bedrijf leads genereren met unieke lead formulieren, mensen naar je website sturen of de doelgroep overtuigen om je applicatie te downloaden. Binnen de fase overweging is ‘overtuigen’ misschien nog wel een betere omschrijving van de doelstelling.

Conversies

In de laatste fase, die van conversies, wil je nog meer één ding: converteren. Een Facebook advertentie laten converteren is een leuke uitdaging. Je bent hierin niet meer, dan wel minder bezig met informeren, en stuurt actief op conversies vanuit de doelgroep. Het is belangrijk om mensen op de juiste manier aan te sporen om je product of dienst af te nemen.

Klantcyclus Klantcyclus facebook advertising

Een Facebook advertentie werkt beter wanneer je weet waar je doelgroep zich binnen de klantcyclus bevindt. Mogelijk is een deel van je doelgroep al op het niveau van conversies, terwijl anderen pas net kennismaken met je bedrijf (merkbekendheid). Je kunt dan op een efficiënte manier je campagne op verschillende niveaus instellen, zodat je de doelgroep de volledige klantcyclus laat doorlopen. Het verzamelen van relevante gegevens vanuit je doelgroep vanaf de eerste stap, resulteert in nieuwe mogelijkheden om die gegevens in de tweede en derde stap naar eigen winst in te zetten. Zo ontwikkelt zich een Facebook campagne die op ieder niveau het gewenste resultaat genereert.

 

Facebook advertising met MediaGarant (maandactie)

Vijf stappen waarmee je adverteren op Facebook succesvol maakt. De social media specialisten van MediaGarant ondersteunen je binnen elke stap van de cyclus, zodat de doelstellingen van jouw bedrijf binnen handbereik komen. Benieuwd hoe we dat doen? Neem dan contact op met MediaGarant of bezoek onze Facebook maandactie en schrijf je in.

Display advertising kansen