3 voordelen van display advertising

 In Advertising, Online Marketing

Een nieuwe campagne of propositie: jouw bedrijf verdient online zichtbaarheid. Hiervoor dienen verschillende instrumenten, waarvan display advertising er één is. Met deze marketingtool is iets vreemds aan de hand, want display advertising wordt zowel onderschat als overschat. De reden daarvoor is de verwachting die men heeft. Het gebruiken van een banner zorgt namelijk primair voor een verbeterde zichtbaarheid, maar het resultaat uit een banner is afhankelijk van de doelstelling en vormgeving.

Doelstelling display advertising

Wat is de gewenste output van een banner? Zonder dat je een concrete doelstelling hebt geformuleerd, zal je vrijwel altijd teleurgesteld worden door het resultaat uit een display campagne. Wil je sturen op conversies, dan moet je hier binnen de banner de nadruk op leggen. Is je primaire doel ‘meer zichtbaarheid’, dan is het belangrijk een prominente rol in te ruimen voor je logo, doelstelling en propositie. Pas wanneer de doelstelling helder is geformuleerd, dan is het mogelijk om een doeltreffende display advertising campagne op te zetten. Wat zijn de 3 belangrijkste voordelen van display advertising?

Zichtbaarheid creëren

Een banner op internet verschilt niet zoveel van een billboard langs de weg. Het doel is hetzelfde: zichtbaar zijn voor de mensen die langskomen. Het middel is eveneens hetzelfde: opvallen. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Creëer een banner met opvallende kleuren, plaats je logo op een logische plek en maak gebruik van een pakkende quote. Binnen een marketingcampagne is display advertising doorgaans de eerste stap, namelijk passieve bekendheid genereren onder je doelgroep.

Meer verkeer naar de website

Een vervolgstap is meer verkeer sturen naar je website. Dit vergt een nieuwe invulling van de banner, want je wilt mensen een ‘trigger’ geven om op de banner te klikken. Dit doe je met een duidelijke CTA: call to action. Het middel wordt uitgebreid, want opvallen alleen is niet meer genoeg. Hoe zorg je voor meer verkeer?

  • Koppel een actie aan de banner
  • Invoegen CTA-button
  • Creëer een propositie

Meer verkeer naar de website is al een resultaat op zichzelf. Bedrijven met een nieuwe website kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat hun website de eerste actieve bezoekers ontvangen, waardoor de website in de zoekmachine beter geïndexeerd wordt. Ook kan display advertising gekoppeld worden aan een sterke landingspagina, waarmee leads worden gegenereerd voor het bedrijf. Lukt het jou maar niet om (relevant) verkeer naar je website te leiden? We vertellen je er graag meer over: vrijblijvend contact opnemen.

Re-marketing: haal bezoekers terug

Tot slot is display advertising een dynamisch middel. Men kan dit bijvoorbeeld ook inzetten binnen re-marketing. Alles staat daarbij in het teken van conversieoptimalisatie. Verlaten bezoekers je website zonder een actie te hebben ondernomen, maar hebben zij wel nadrukkelijk interesse getoond in een product of dienst (pixel)? Dan kan je deze bezoekers middels re-marketing bestoken met een banner die direct aansluit op het zoekgedrag. Hoe scherper dynamische bannering, des te hoger het rendement uit bezoekers op je website.

Display campagne voorbeeld

We kiezen een retailer als voorbeeld: een webshop voor nieuwe schoenen. Het bedrijf is nieuw op de markt, en moet daarom nog een naam opbouwen. De merknaam, het logo en de propositie is nog onbekend bij de doelgroep. Het bedrijf heeft een doelgroep samengesteld, maar deze is niet eerder benaderd.

Dankzij in-market audiences worden doelgroep en product effectief gekoppeld. Dit zijn personen die interesse hebben getoond in nieuwe schoenen en gebruik hebben gemaakt van de volgende zoekopdrachten (voorbeelden):

  • ‘’Nieuwe schoenen kopen’’
  • ‘’Sneakers kopen’’
  • ‘’Online schoenen bestellen‘’

Je bent verzekerd van een relevante doelgroep voor de display campagne. Nu is het belangrijk om de banner te ontwikkelen en de juiste doelstelling te bepalen. Omdat je een nieuwe webshop hebt en nog geen verkeer hebt gecreëerd, kan je uit twee doelstellingen kiezen: meer verkeer naar je website of meer zichtbaarheid creëren. Wil je meer verkeer naar je website trekken, kies dan voor een unieke actie met urgentie: ‘’Alleen deze maand 20% korting op sneakers van [‘merknaam]’’. Wil je meer zichtbaarheid creëren? Dan probeer je op te vallen door felle kleuren te gebruiken. Ontwikkel een dynamische banner, breng je logo in beeld en zorg voor branding.

Display advertising: altijd efficiënt?

Een belangrijke vraag om te stellen wanneer je twijfelt om te kiezen voor display advertising. Zoals we eerder al benoemden, is dit voor een deel afhankelijk van de doelstelling van een display campagne. Een onrealistische doelstelling wordt doorgaans gevolgd door een teleurstellend resultaat. Anderzijds kunnen bedrijven het effect van display advertising ook wel eens onderschatten, waardoor andere keuzes worden gemaakt.

Jammer, want display advertising is altijd een sterk middel ter ondersteuning, dan wel als primaire tool om je doelstellingen als bedrijf te realiseren.

Kleine investeringsaftrek voor ondernemers