de-kracht-van-social-media-marketing

5 tips voor een succesvolle Google Ads campagne

Google Ads is voor de meeste bedrijven een zinvolle investering. Aangezien de top 3 van de zoekresultaten goed is voor circa 75% van alle clicks, is het cruciaal om hier met jouw website naar voren te komen. Een positie buiten de eerste pagina van de zoekresultaten kan al helemaal niet! Genoeg reden om een Google Ads campagne te overwegen, zeker wanneer jouw organische website niet zo goed presteert als je misschien zou willen. Ga op weg naar online succes met onze 5 tips voor een succesvolle Google Ads campagne.

1. Ken jij je doelgroep?

Zij jou wel, dankzij Google Ads. Dat wil zeggen: als je alles goed hebt ingesteld. Het klinkt zo logisch, maar in de praktijk is nog te vaak sprake van een mismatch tussen bedrijf en doelgroep. En wanneer je als bedrijf de beoogde doelgroep verkeerd inschat, dan hebben online campagnes ook weinig kans van slagen. Vind je het lastig om de doelgroep af te bakenen? Dan is Google Ads uitbesteden ook een optie. Je ontvangt dan een uitgebreide analyse en scherp advies over de beoogde doelgroep. Daarmee zet je de eerste stap richting een succesvolle Google Ads campagne.

2. Maak werk van je onderscheidende factor Google Ads USP

USP’s maken jouw bedrijf uniek. Wij twijfelen er niet aan dat je als bedrijf beschikt over kenmerken, welke de doelgroep niet bij jouw concurrenten kan vinden. Zijn dit product eigenschappen, is het de klantenservice of juist de prijs? Wat het ook is, het is belangrijk om dit terug te laten komen. Je wilt een ‘zoekende consument’ helpen bij de vraag ‘’waarom kies ik voor bedrijf A, en niet voor bedrijf B?’’. Omdat de klant bij jou wél vindt waar hij of zij naar op zoek is. Laat het dan ook terugkomen binnen de advertenties.

3. A/B testen van je campagne

Een generieke Ads campagne? Dat werkt aantoonbaar minder goed. Google Ads concepten en experimenten maken het mogelijk om te testen welke advertentie beter werkt. Een Google Ads specialist zorgt er dan voor een 50/50 verdeling van het internetverkeer. De eerste 50% komt in aanraking met advertentie Y, de tweede 50% krijgt advertentie Z te zien. Aan de hand van een A/B test in Google Ads krijg je inzicht in het gedrag van de doelgroep. Op welke advertentie komt een sterkere reactie, meer clicks of een hogere conversieratio? Ontdek de voordelen van A/B testen.

4. Verdeel de campagne in meerdere fasen

Bezoekers van je website doorlopen vaak een complete customer journey, alvorens men besluit een aankoop te doen. Hoe vlot deze customer journey verloopt, dat verschilt per bezoeker. Wist je dat een Google Ads campagne ook kan beschikken over meerdere fasen? In dat geval kies je eerst voor branding in de vorm van display advertising, om vervolgens in de opvolgende fasen met tekst advertenties te werken. Zo push je de doelgroep door elke fase van het aankoopproces, met als doel het achterlaten van gegevens (lead) of het doen van een aankoop.

Website optimalisatie 5. Vergeet niet de eigen website

Het is een veelgemaakte fout: de Google Ads campagne is goed ingesteld en geoptimaliseerd op basis van zoekgedrag. Bezoekers betreden je website en surfen vaak nog even verder door de verschillende pagina’s. Het ontbreekt echter nog aan één ding: conversies. En of dit nou leads zijn of aankopen; de bezoeker op je website moet geactiveerd worden. De basis moet goed zijn, en dat is nog altijd de website. Het budget voor een Google Ads campagne kan je maar één keer uitgeven, dus leg de focus óók op de eigen website. Dit is de plek waar de investeringen worden terugverdiend, en waar de doelgroep echt zijn waarde laat blijken.

Ontdek de voordelen van Google Ads

Google Ads is behoorlijk uitgebreid, en kan daardoor als complex worden ervaren. De mogelijkheden van dit programma zorgen er echter voor dat de weg naar online succes een stuk korter én efficiënter is. Ervaar de uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep beter te bereiken & activeren, je website beter vindbaar te maken én toch kosten efficiënt te werken. Google Ads als startpunt om jouw bedrijf van online impact te verzekeren.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24