Website SEO

 In

WEBSITE SEO

Het verbeteren van interne processen op een website, met als doel deze onder de noemer zoekmachine optimalisatie te verbeteren, dan noemt men dit ook wel Website SEO of On Page SEO. Het structureren en optimaliseren van de eigen website kan behoorlijk uitgebreid zijn. Het draait onder meer om de interne structuur, meta omschrijvingen, image alt titels en technische SEO. De eigen website vormt de basis van SEO; hier heb je directe invloed op. Waarom is het belangrijk om SEO tot in de puntjes te optimaliseren?

Wat is Website SEO?

Je wist al dat SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. On Page SEO is onderdeel van deze zoekmachine optimalisatie, welke zich in het speciaal richt op de onderdelen van de eigen website. Het zijn de interne processen waar je als bedrijf direct invloed op uitoefent, zoals de technische ondersteuning en content. Aan de voorkant draait de SEO op je website vooral om het optimaliseren van een pagina op basis van een keyword, waarmee de website beter vindbaar is in de zoekmachine. Aan de achterkant zijn er echter nogal wat onderdelen waar je rekening mee moet houden om On Page SEO echt functioneel in te zetten.

SEO op de website verbeteren

Wil je de kwaliteit van je website op basis van de SEO richtlijnen verbeteren? We houden rekening met de volgende onderdelen:

  • Technische SEO: beveiliging, snelheid, mobile responsive, sitemap en de structuur
  • Content: teksten, zoekwoorden, meta omschrijvingen, image alt titels, slugs
  • Interne linkstructuur: de opbouw van de website, focus op interne links

Binnen het onderdeel technische SEO is een bijzondere rol weggelegd voor ‘mobile responsive’, omdat zoekmachines tegenwoordig gebruikmaken van een Mobile First indexering. Naarmate je website beschikt over een verbeterde mobiele weergave en user experience, stijgt ook de SEO-score. De technische SEO fungeert als basis, waarna de content en interne links de structuur van de website zullen bepalen.

Website SEO

“Veel ondernemers vinden SEO voor de website lastig. Door onze tools en analyses houden wij doorlopend bij hoe jouw website ervoor staat en waar er kansen liggen. Ons doel? Jou ontzorgen”

Verschil on page en off page SEO

On page- en off page SEO versterken elkaar. Tenminste, wanneer je het goed doet. Waar de on page SEO zich volledig voltrekt op de eigen website, heeft off page SEO zowel een interne als externe component. De backlinks vanaf andere websites naar jouw pagina vormen de externe component, en deze hebben een positief effect op een interne component: de website autoriteit. Een sterk linkprofiel versterkt de SEO-score van een website, en daarmee de indexering en ranking. Backlinks kunnen op natuurlijke wijze worden verkregen, wanneer een andere website naar jou refereert, of via paid linkbuilding.

Die betaalde vorm van linkbuilding is in principe onnatuurlijk en zou mogelijk worden afgekeurd door de zoekmachine. In de praktijk valt dit mee, tenzij het té overduidelijk wordt gedaan. Hoe dan ook heeft linkbuilding een grote invloed op de website autoriteit. Overigens is het verstandig om bij linkbuilding de juiste verhouding tussen do-follow links en no-follow links in de gaten te houden.

Website optimalisatie

Optimalisatie techniek website

Zoals we al vertelden is technische SEO een belangrijk onderdeel van Website SEO. De kans is zelfs groot dat je het idee hebt dat jouw website al optimaal draait, maar in de praktijk kunnen details het verschil maken. Denk maar eens aan de snelheid van een website; door toedoen van de cache kan het lijken alsof de snelheid van de website in orde is, terwijl dit voor nieuwe website bezoekers helemaal niet zo blijkt te zijn. Ook de beveiliging van de website, alsmede de mobile responsive prestaties kunnen in de praktijk afwijken van je huidige oordeel. Optimalisatie van de technische SEO is daarom een belangrijk onderdeel van website optimalisatie.

Om de technische SEO van jouw website te verbeteren, zullen we dit proces altijd vooraf laten gaan door een website analyse. Vanuit deze audit komen concrete verbeterpunten om de website te optimaliseren.

Content: bouwstenen van de website

Waar Technische SEO de fundering is van je website, vormt content de bouwstenen. Binnen de content draait het voornamelijk om keywords, zoektermen en ankerteksten. Het is een tweeledig concept: je wilt de bezoeker op een frisse manier informeren, en tegelijk moeten de teksten aanslaan in de zoekmachine. Dat betekent een focus op de belangrijkste keywords, en deze subtiel verwerken. Welke aspecten komen kijken bij content marketing?

» Keyword density: de zoekwoorden dichtheid mag rond de 3% liggen
» Headings: in de H1, H2 en H3 verwerk je de belangrijkste zoekwoorden
» Ankerteksten: ankerteksten bepalen de interne linkstructuur van de website
» Alt titels: het koppelen van alt titels ‘onder’ de afbeelding met het focus keyword
» Meta omschrijving: voorzie de pagina van een passende meta omschrijving

De content is dus meer dan ‘platte tekst’. Je wilt hier de focus leggen op woorden of termen die jouw product of dienst het beste beschrijven. Met een schuin oog kijk je ook naar de concurrentie en het zoekvolume dat op de zoekwoorden te vinden is. Een combinatie van een hoog zoekvolume & lage concurrentie is daarin natuurlijk ideaal.

Website teksten

Website SEO uitbesteden

Het geheel van technische SEO, content en de interne linkstructuur kan complex zijn. MediaGarant beschikt evenwel over de tools en kennis om van SEO op jouw website een succes te maken. Een website die beschikt over de juiste basis, aangevuld met sterke content, waardoor jij goed vindbaar wordt én blijft in de zoekmachine. Ontdek het! We helpen je graag.