WAT IS SEA?
Wist je dat de zoekterm ‘Wat is SEA?’ maandelijks honderden keren wordt opgezocht in de zoekmachine, alleen al in Nederland? Waarschijnlijk heb je wel eens van de term ‘SEA’ gehoord, en nu wil je hier graag meer over weten. SEA staat voor Search Engine Advertising; voor veel mensen ook wel bekend als zoekmachine adverteren of Google Adwords. Ieder bedrijf met een eigen website droomt ervan bovenaan te staan in de zoekmachine: organisch, betaald of zelfs met beide vormen. Kies je als bedrijf voor SEA, dan kies je voor betaalde advertenties. Daarmee kom je dan ook bovenaan in de zoekmachine, zij het in de ruimte met betaalde zoekresultaten.
De positie bovenaan de zoekmachine deel je doorgaans met je belangrijkste concurrenten. Is dat direct een nadeel? Wat ons betreft niet! Door te investeren in kwaliteit maak je juist daar het verschil, en je doelgroep ziet dat ook. Wat is SEA en wat zijn de voordelen?
Voordelen SEA
De voordelen van SEA voor bedrijven: meer relevante bezoekers, leads en conversies. De SEA voordelen zijn dus enorm! Maar.. je moet het wel goed aanpakken! Met honderden miljoenen zoekopdrachten per maand én een stijging van het aantal clicks op betaalde advertenties is SEA snel en effectief. Het brengt je website direct naar de topposities in de zoekmachine. Op specifieke zoektermen ben je dan ook op een primaire plek te vinden; de plek waar je doelgroep als eerste kijkt. In vergelijking met SEO of content marketing, waar de focus ligt op scherpe teksten op de eigen website, scoor je met SEA veel sneller in de zoekmachine. Heb je als bedrijf nog geen SEO-waarde en is je website nog niet zo goed vindbaar in de organische resultaten van de zoekmachine? Dan is Google Ads the way to go. Wil je ook direct resultaat zien? Google Ads altijd een goede keuze.
Waarom Google Ads?
Als bedrijf is het logisch wanneer je twijfelt tussen alle verschillende marketingdiensten. Waarom Google Ads? Naarmate de concurrentie binnen de markt toeneemt, wordt het lastiger om met jouw website een hoge organisch (onbetaald) positie te veroveren in de zoekmachine. Het geldt als primaire reden om te kiezen voor betaalde advertenties, want deze geven je de garantie dat je website wél vindbaar is voor de door jou gekozen doelgroep. Het budget dat je vrijmaakt voor Google Ads verdient zich snel terug. Maak je daarbij de juiste keuzes met betrekking tot de biedstrategie, doelgroep en zoekwoorden, dan is het ‘gewoon’ mogelijk om kosten efficiënt jouw doelstellingen te realiseren.
“Er zijn meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag! Gebruiken jouw klanten Google om jou te vinden? Dan is SEA een onmisbare schakel in jouw marketing strategie.”
Hoe werkt SEA?
Search advertising is niet moeilijk. Het opzetten van de campagne vraagt je echter wel om in elke fase de juiste keuzes te maken, waarmee je de kosten per klik (CPC) beperkt en het uiteindelijke resultaat van je campagne een stimulans geeft. Na het aanmaken van een Google Ads account is het mogelijk om een campagne te starten. De resultaten uit SEA zijn afhankelijk van het Ads budget, de doelgroep keuze (demografie, locatie, eigenschappen), biedstrategie en advertentiekwaliteit. Vraag vandaag nog een consult aan bij MediaGarant.
Zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is een aantrekkelijk optie om bovenaan te komen in de zoekmachine, maar kan ook best complex zijn. Hoewel er wereldwijd meerdere zoekmachines zijn, kiezen wij bewust voor adverteren op Google. Het marktaandeel van Google in Nederland ligt namelijk rond de 95%, en daarmee is het veruit het platform voor zoekopdrachten. Door te kiezen voor Google Ads komt jouw website prominent naar voren bij je doelgroep. Onze Google Ads specialisten helpen je daar graag bij.
Google Partner
MediaGarant is Google Partner. Dat betekent dat onze specialisten beschikken over alle vaardigheden en de juiste expertise om jouw Google Ads campagne succesvol te laten verlopen. We begeleiden je door het volledige proces, vanaf het bepalen van de doelgroep en doelstellingen, tot de realisatie hiervan. Aanvullend krijgen onze klanten toegang tot unieke voordelen, waarmee campagnes net een beetje extra scoren. Profiteer van onze gratis consult en zet samen met ons de eerste stap naar online succes.
Hoe werkt Google Ads?
Je bent nu bekend met de voordelen van Google Ads, maar hoe zet je nou concreet een campagne op? Binnen dat proces moet je rekening houden met verschillende fasen. De eerste fase is oriëntatie, de tweede is het opzetten van de campagne en tot slot het optimaliseren van bestaande campagnes.
Oriëntatiefase
Binnen de oriëntatiefase ben je voornamelijk bezig met het achterhalen van zoveel mogelijk informatie, welke je in de volgende fasen gaat inzetten. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, en zet vooraf een aantal vragen en richtlijnen op papier:
- Waar focus ik op: zoekvolume of concurrentie (of beide)?
- Welke zoektermen converteren in de zoekmachine?
- Wat is de doelstelling van de Google Ads campagne
- Heb ik alles goed ingesteld (Analytics, Google Tag Manager)?
- Hoe staat de basis van de website / landingspagina?
De basis van een campagne wordt gelegd in de oriënterende fase. In deze fase is het vooral belangrijk dat alle ingrediënten van een succesvolle campagne op orde zijn. Op de landingspagina wil je de bezoeker laten converteren, dus zorg voor een sterke call-to-action en voor een uitnodigende look & feel. Bezoekers die converteren nemen waarde mee; hoeveel waarde, dat kan je zelf beïnvloeden door aandacht te besteden aan de landingspagina die aan de campagne wordt gekoppeld.
Om resultaten van de campagne te kunnen meten, dien je Tag Manager en Analytics op de juiste manier in te hebben gesteld. Stel jezelf de vraag: worden website bezoeken vanuit de campagne goed gemeten, en wordt de data op de juiste manier doorgespeeld naar Google Ads? Data fungeert als spil in de campagne. Bovendien kan je zonder relevante data niet ingrijpen in de SEA campagne. Het ontbreekt simpelweg aan de handvaten om te bepalen of de campagne bijgestuurd moet worden, en komt dus in de fase van optimalisatie in de problemen.
Doelstelling vaststellen
Belangrijk is ook om te bepalen welke doelstelling je de campagne wilt meegeven, ofwel welke conversie instelling kies je? Een campagne zonder doelstelling, is als een schip zonder kompas. We onderscheiden de volgende conversie doelstellingen:
✓ Sales
✓ Telefoongesprekken
✓ Websiteverkeer
✓ Lead generatie
✓ Vertoningen
✓ App-promotie
Maak je geen concrete keuze aangaande de doelstelling van de campagne, dan zal Google je steeds vaker in de richting van een slimme campagne drukken. Dat heeft voors en tegens, maar in de praktijk zal het er vooral voor zorgen dat je minder invloed hebt op het verloop van de campagne. Google gaat in de praktijk voor jou bepalen hoe je de conversies het beste kunt ontvangen. Zo kan het zijn dat je wilt inzetten op lead generatie op de website, terwijl je vanuit de slimme campagne primair telefoongesprekken ontvangt. Die mismatch moet je altijd voorkomen, en dat doe je door de campagne doelstelling zelf te bepalen.
Fase opzetten van de campagne
Binnen de oriënterende fase van de SEA campagne is al dermate veel relevante data verzameld, dat het opzetten van de campagne op zichzelf goed te doen is. Wel moet er nog worden nagedacht over een geschikte biedstrategie. De basis van een goede biedstrategie is zoekwoorden onderzoek. Vanuit het zoekwoorden onderzoek volgen aanbevelingen voor geschikte zoektermen, passend binnen het budget van de campagne, en met als resultaat waardevolle clicks naar de website.
Zoekwoorden onderzoek
Een campagne opstarten is een investering, en het doel is altijd hetzelfde: minimaal de kosten eruit halen, maar natuurlijk stuur je het liefst op rendement. Het rendabel maken van een campagne vraagt om een goede basis. Welke zoekwoorden neem ik mee, welke kan ik beter achterwege laten? Onder meer de factoren ‘zoekvolume’ en ‘concurrentie’ komen hier om de hoek. Want naarmate de concurrentie op een zoekterm met hoog volume groter wordt, stijgt ook de Cost Per Click (CPC) voor een top-of-page bid. Waar moet je rekening mee houden binnen het zoekwoorden onderzoek?
- CPC (Cost Per Click)
- Zoekvolume
- Concurrentieniveau
- Conversiepercentage
- Zoektype (exacte zoekwoorden, woordgroepen of brede zoekwoorden)
Vanuit het zoekwoorden onderzoek volgt een lijst met zoektermen die mee worden genomen binnen de campagne.
Biedstrategie
De biedstrategie volgt op het zoekwoorden onderzoek. Afhankelijk van het product of dienst, het budget en de concurrentie wordt een biedstrategie gekozen. We gaan de belangrijkste biedstrategieën bij langs en vertellen de voor- en nadelen.
Handmatige CPC
Met een handmatige CPC bepaal je zelf per zoekterm de maximale CPC. Je betaalt zodoende nooit te veel voor een click, terwijl de waarde van de click vaak hoog ligt. Budget speelt hierbij een grote rol. Let op: de handmatige CPC strategie betekent dat je de campagne flink moet monitoren. De waarde van de CPC kan namelijk van dag tot dag veranderen, in zowel positieve als negatieve zin.
Automatisch bieden
Met automatisch bieden schiet jij de zoektermen in voor Google, en in het vervolg bepalen zij hoeveel je per zoekterm gaat betalen. Het resultaat kan variëren van erg efficiënt tot relatief kostbaar. Je geeft met automatisch bieden de controle over de campagne deels uit handen.
Slim bieden
Slim bieden betekent dat wordt ingezet op efficiency. Er worden op efficiënte wijze zoveel mogelijk clicks gegenereerd, op basis van het beschikbare budget.
Conversies maximaliseren
Google gaat aan de hand van zoektermen en budget zoveel mogelijk conversies realiseren. Ook binnen deze strategie geef je een deel van de controle over de campagne uit handen. Je bepaalt uitsluitend de zoektermen, waarna de zoekmachine conversies gaat maximaliseren.
Optimalisatie SEA campagne
De laatste fase is de doorlopende optimalisatie van een SEA campagne. Dit onderdeel wordt nogal eens onderschat, en dat is onterecht. In onze recente blog hebben we de 7 valkuilen van Google Ads besproken. Een campagne zonder optimalisatie is gedoemd te mislukken. Zeker wanneer je zelf controle wilt houden over de resultaten, dan is het optimaliseren van de advertenties cruciaal. Doe je dit niet, dan geef je in de praktijk mogelijk onnodig veel geld uit aan zoektermen die niet waardevol zijn.
Hoe moet je een Google ads campagne optimaliseren?
Zoektermen, bod aanpassingen, targeting opties en instellingen: een Google Ads campagne kan op diverse manieren worden geoptimaliseerd. Mocht je weinig ervaring hebben met het optimaliseren van een campagne, dan kan dat best lastig zijn. Wij helpen je graag om stap voor stap jouw campagne naar hoger niveau te tillen. Waar moet je op letten bij het optimaliseren van een SEA campagne?
Aanbevelingen
Allereerst zal Google je voorzien van aanbevelingen. Google wordt steeds slimmer (dat vinden ze zelf ook!) en dus geven ze op basis van de prestaties van een campagne nuttige aanbevelingen. Let wel op: Google heeft ook een verdienmodel, en dat betekent in de praktijk dat men aanbevelingen doet die ook duurder uit kunnen vallen voor de campagne. Ga daarom niet blind af op alle aanbevelingen van Google, maar bepaal voor jezelf in hoeverre een optimalisatie daadwerkelijk efficiënt is op basis van kosten en potentieel resultaat.
Er bestaan overigens ook aanbevelingen die je hoe dan ook kunt nemen, om zodoende de score van de campagne te bevorderen. Je ziet dit terug in de optimalisatiescore. Een campagne met verregaande optimalisatie doet het in de praktijk vaak beter in de zoekmachine.
Search campagne
Wat kan je doen om de prestaties van jouw Search Campagne te optimaliseren?
- Bod aanpassing op zoektermen
- Aanbevolen zoektermen toevoegen
- Extensies toevoegen aan advertentie
- Doelgroep(en) toevoegen
- Locatie targeting aanpassen
Voor display campagnes gelden min of meer dezelfde optimalisatie mogelijkheden, met als toevoeging het aanpassen van responsieve display-advertenties (optimaliseren) of het toevoegen van nieuwe display items.
Video & Shopping
Binnen Video & Shopping ads ben je vaak afhankelijk van aanbevelingen door Google. Let op: aanbevelingen blijven 14 dagen staan, en zullen bij geen actie automatisch worden toegepast. Dit onderstreept het belang van het monitoren en optimaliseren van campagnes. Wil je voorkomen dat aanbevelingen automatisch worden doorgevoerd? Dan kan je dit in de accountinstellingen uitschakelen. Dit vind je onder ‘Advertentiesuggesties na veertien dagen automatisch toepassen’.
SEA campagnes optimaliseren
Jouw Google Ads campagne optimaliseren, dat is altijd een goed idee. Afhankelijk van de campagne kan dat voor mensen zonder ervaring behoorlijk complex zijn. Kom je er zelf niet uit, en wil je het beheer van Google Ads graag uitbesteden? Neem contact op met onze SEA specialisten en ontdek de mogelijkheden om online nog beter te presteren.
De combinatie SEA en SEO
Wat is het verschil tussen SEA en SEO? Beide termen lijken op elkaar, maar betekenen in de praktijk iets heel anders. Waar het bij SEA draait om betaalde zoekadvertenties, gaat het binnen SEO om het optimaliseren van teksten op je website, waarmee je de positie van je website in de organische resultaten van de zoekmachine een impuls wilt geven. Met SEA zijn de eerste resultaten vaak al zichtbaar binnen 24 uur, terwijl SEO een strategie is van de lange adem. Voor bedrijven is het belangrijk om de focus te leggen op beide methoden, zodat jouw website óók organisch goed vindbaar is. Dit maakt het op de langere termijn mogelijk om te besparen op Ad budget, en dat is wel zo kosten efficiënt.
Google Ads bij MediaGarant
Search Engine Advertising uitbesteden aan MediaGarant: als Google Partner helpen we jou op weg naar online succes. Meer relevante bezoekers op je website, advertenties die exact vertellen wat jij als bedrijf voor de klant kan betekenen en meer conversies. Ook Google Ads uitbesteden aan MediaGarant? We geven advies op maat en betrekken je binnen elke stap van een search campagne.
Onze Google Ads specialisten weten precies hoe zij SEA effectief kunnen inzetten, en daarmee jouw website prominent naar voren laten komen in de zoekmachine. Altijd de juiste match tussen jouw product en/of dienst en de doelgroep.