WAT IS SEO?

De waarde van websitebezoekers uit organische zoekresultaten is erg hoog én clicks zijn gratis. Genoeg reden om te investeren in SEO. Maar, wat is dit precies en hoe zet je SEO op de juiste manier in, om zodoende de online vindbaarheid van je website een impuls te geven.

SEO betekenis

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, in de vrije vertaling ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. En zoals de naam al doet vermoeden, draait alles hier om het optimaliseren van de website om (organisch) bovenaan in de zoekmachine te komen. SEO is zodoende het geheel aan activiteiten dat wordt uitgevoerd om een website of pagina beter te laten scoren op bewust gekozen zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn relevant voor het bedrijf, sluiten aan op het product of de dienst én worden door de doelgroep opgezocht in de zoekmachine. Die match zorgt voor een positie bovenaan de zoekmachine. Vraag je dus ‘Wat is SEO?’, dan is dát het uiteindelijke doel van zoekmachine optimalisatie.

Hoe werkt de zoekmachine?

De meest bekende zoekmachines van dit moment zijn Google, Bing en Yahoo. Google Search steekt daar met kop en schouders bovenuit; circa 98% van al onze zoekopdrachten komen hiervandaan. Het is dan ook vooral interessant om erachter te komen hoe de Google zoekmachine te werk gaat, om dit vervolgens mee te nemen in een geschikte SEO-strategie.

Zoekmachines hebben toegang tot vrijwel alle (openbare) websites, wereldwijd. De functionaliteit van de zoekmachine werkt als volgt: de gebruiker stelt een vraag, en de zoekmachine komt terug met de, volgens de search engine, meest relevante output. Om te achterhalen welke website de meest relevante content biedt, moet een website worden ‘gecrawld’. Dat crawlen verloopt middels een bot, welke als het ware de website screent. De bot kijkt vooral naar de structuur, interne links van de website en sterke content. Hoe beter deze twee factoren aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker, des te prominenter komt de website naar voren in de zoekmachine.

untitled-design-max-quality-33

“Google heeft een monopolie op het gebied van zoekmachines. Het is voor elke ondernemer van belang om de spelregels te snappen en naar je hand te zetten.”

Focus op zoekwoorden- en termen

Het focus keyword van een pagina is de belangrijkste zoekterm. Bij een zoekopdracht op internet, welke aansluit bij dat zoekwoord, verwacht je dan ook dat jouw pagina bovenaan te vinden is. Alleen met het invullen van het focus keyword kom je er echter niet; je dient in verschillende onderdelen van de pagina het zoekwoord terug te laten komen. Wel subtiel, want een te hoge zoekwoorddichtheid wordt door de zoekmachine afgestraft.

Waar laat je het zoekwoord nog meer terugkomen? Dit kan bijvoorbeeld in de meta omschrijving van de pagina, de alt titel van een afbeelding en de headings in de lopende tekst (H1, H2 & H3). Het creëert een eenduidige structuur op de website. Zodra de betreffende pagina vervolgens wordt gecrawld door de zoekmachine, dan zal deze structuur de kwaliteitsscore van de pagina ten goede komen.

Short tail versus long tail zoekwoorden

Zoekwoorden zijn dus woorden die gebruikers van zoekmachine invullen voor het vinden van een product of dienst, maar waar kies je voor? Grofweg bestaan er twee soorten zoekwoorden: short tail en long tail. Een short tail zoekwoord is in de regel één zoekwoord, terwijl een long tail zoekwoord een combinatie van twee of meer zoekwoorden is. Waar short tail zoekwoorden vaak erg algemeen zijn, en daardoor te maken hebben met meer concurrentie, zijn long tail zoekwoorden zeer specifiek.

Short tail keyword

Een short tail keyword is één woord, welke in principe je volledige product of dienst kan omschrijven. Is de concurrentie binnen jouw branche of regio niet zo groot, dan is een short tail keyword prima. De kans is dan namelijk al relatief groot dat je bovenaan de zoekmachine terechtkomt. Wat zijn de eigenschappen van een short tail keyword?

  • Concurrentieniveau kan zowel hoog als laag zijn – Is het concurrentieniveau hoog, dan is een long tail keyword interessanter
  • Het zoekvolume ligt over het algemeen hoger
  • Waarde per bezoeker moeilijk in te schatten (minder specifiek)
Short tail keyword
long tail keywords

Long tail keyword

Waarom zou je kiezen voor een long tail zoekwoord? Ongeacht de branche waarin jouw bedrijf actief is, wil je op het gebied van zoekwoorden het liefst een lage concurrentie ervaren. In die zin genieten long tail zoekwoorden vrijwel altijd de voorkeur; de concurrentie is hier lager, maar datzelfde geldt voor het zoekvolume. Eigenschappen long tail zoekwoorden:

  • Lager concurrentieniveau
  • Minder hoog zoekvolume
  • Hogere waarde per bezoeker

SEO succesvol maken

Het concept SEO is een combinatie van content, backlinks, techniek en structuur. Wil je SEO succesvol maken, dan moet je rekening houden met alle elementen. De SEO specialisten van MediaGarant helpen je graag bij het uitzetten van een sterke strategie, waarmee niet alleen jouw website, maar ook alle onderliggende pagina’s beter scoren in de zoekmachine. Ontdek er alles over met MediaGarant.