REMARKETING

Remarketing, wat is dat precies? Wil je net een stapje verder gaan om ‘verloren bezoekers’ terug te halen naar je website, dan is remarketing buitengewoon efficiënt. Misschien is het je als consument al eens opgevallen: advertenties die je op social media krijgt te zien, zijn gebaseerd op eerder vertoond (zoek)gedrag. Heb je net een nieuw jurkje of flitsende schoenen bij je favoriete webshop bekeken? Grote kans dat je twee minuten later advertenties ziet van diezelfde items. Het doel van remarketing? Jou bewust en onbewust overtuigen om een aankoop laten doen.

Wat is remarketing?

Remarketing is een cyclus waarin iedere bezoeker van je website een eigen tracking pixel krijgt. Een pixel is een stukje code dat je overal op je website kunt plaatsen, en waarmee je meer informatie ontvangt over het gedrag van je bezoekers. De consument wordt gevolgd vanaf de entree tot het moment dat hij of zij de website weer verlaat. Verlaat de bezoeker de website zonder een conversie? Dan wordt remarketing interessant. Als bedrijf kan je deze ‘verloren bezoekers’ middels dynamische remarketing opnieuw benaderen met maatwerk display ads. Deze laten producten zien die door de bezoeker zijn opgezocht, en zodoende aansluiten op de persoonlijke voorkeuren, waarmee de kans groot is dat men middels een klik op de banner terugkeert op de website. Remarketing wordt dankzij de hoge conversiewaarde steeds vaker gebruikt als onderdeel van Google Ads.

Zijn bezoekers écht geïnteresseerd in je producten? Wanneer zij besluiten terug te keren op je website, dan is dit de volgende stap binnen het AIDA model. Zij zijn niet alleen geïnteresseerd (Interest), maar vertonen ook het verlangen om je product te kopen (Desire). Remarketing kan zodoende ook worden gezien als een vorm van AIDA marketing. Het doel is om nieuwe en terugkerende bezoekers de volledige klantcyclus te laten doorlopen, tot de fase Action: een aankoop of actieve lead.

Remarketing bij Mediagarant

“Remarketing is de perfecte tool om jouw verloren bezoekers terug te halen. Verlaten jouw klanten het winkelwagentje? Dan kan remarketing ze overtuigen terug te komen!”

Voorwaarden remarketing

Zijn er voorwaarden verbonden aan remarketing? Zeker! Om dit instrument in te kunnen zetten moet je website voldoen aan specifieke voorwaarden. Omdat remarketing in grote mate afhankelijk is van bezoekersdata, is dit een belangrijke pijler. De voorwaarden om remarketing in te kunnen zetten verschillen per kanaal. 

  • Google Display Netwerk: banner ads moeten tenminste 100 actieve bezoekers hebben gegenereerd richting je website, over een looptijd van 30 dagen.
  • Google Zoeknetwerk: minimaal 1.000 actieve gebruikers moeten afkomstig zijn vanuit het zoeknetwerk van Google, en binnenkomen via jouw search ads.
  • YouTube, Gmail & Discovery: Minimaal 1.000 actieve gebruikers moeten afkomstig zijn vanuit YouTube-, Gmail- en Discovery-advertenties over een looptijd van 30 dagen.

De meest gekozen optie is adverteren via het Display Netwerk. De grens van 100 actieve bezoekers wordt doorgaans eenvoudig behaald, waardoor remarketinglijsten opgesteld kunnen worden. Deze lijst kan je als bedrijf doorlopend uitbreiden, waarmee ook de efficiency van remarketing groeit. De keuze voor het kanaal hangt samen met de gekozen marketing strategie. 

Kanalen

Waar wil je jouw (dynamische) remarketing advertenties laten zien? Voordat je die beslissing neemt, is het belangrijk om te onderzoeken waar je doelgroep zich vermoedelijk zal begeven, en in hoeverre dit aansluit op de producten en diensten van jouw bedrijf. Overigens is een combinatie van meerdere kanalen vaak een geschikte methode om de volledige doelgroep te bereiken. Zo kan je kiezen voor een gedeelte ‘social media’ in combinatie met advertenties in het Google zoeknetwerk. Je bezoekers worden daarmee op verschillende kanalen geactiveerd om terug te keren naar je website.

We hebben twee voorbeelden van remarketing kanalen die veelvuldig worden gekozen.

untitled-design-max-quality-32

Facebook remarketing

Door middel van een Facebook-pixel kan je bedrijf tracken op welke url’s iemand is geweest. Met dynamische banners adverteer je vervolgens op verschillende niveaus: merkniveau, productcategorieniveau en/of productniveau. Overigens is Facebook ook een interessant platform om jouw doelgroep te bereiken. Met ruim 13,5 miljoen gebruikers en diverse doelgroepen, is de kans groot dat jouw target audience hier ook is te vinden. 

Google Netwerk remarketing

Het Google Netwerk is een verzameling van ruim 2 miljoen websites waarop advertenties vertoond worden. Op basis van de targeting die jij binnen display advertising hebt gekozen, zal je banner ad op specifieke websites vertoond worden; websites waar jouw doelgroep zich bevindt. De match tussen bezoekers van je website en gepersonaliseerde banner ads zorgt vervolgens voor een stevig resultaat.

Remarketing mobiele apps

In lijn met de ontwikkelingen door de jaren heen, is mobiel gebruik steeds relevanter. Dat betekent dat remarketing via mobiele apps een logische overweging is. Jouw advertenties komen dan in applicaties terug, welke hoogstwaarschijnlijk door de beschreven doelgroep worden gebruikt. Een win-win, omdat steeds meer mensen ook mobiele aankopen doen. Hier kan je met remarketing een belangrijke stap zetten. 

Voordelen remarketing

Vraag je jezelf af of remarketing als ‘lastig’ of ‘irritant’ wordt ervaren? Advertenties zijn inmiddels zodanig gemeengoed geworden van het internet, dat gepersonaliseerde advertenties voornamelijk als voordeel worden gezien ten opzichte van generieke advertenties.

» De conversieratio van bezoekers op je website groeit
» Verloren bezoekers worden opnieuw aangetrokken
» Je ontvangt meer inzichten in het gedrag van je bezoekers
» Dynamische remarketing maakt adverteren persoonlijk
» Meetbaar op basis van CTR

Remarketing lastig? Niet bij MediaGarant. Onze Google Ads specialisten zien in remarketing een uitdaging. Verhoog ook de waarde van iedere bezoeker op je website en start direct.

untitled-design-14