INSTAGRAM ADVERTEREN
Instagram adverteren
Adverteren op Instagram? Zeker! Veel bedrijven moeten de kansen van Instagram als kanaal voor social media marketing nog ontdekken, en wij kunnen je daarbij helpen. Zowel Business-to-Business (B2B) als Business-to-Consumer (B2C) marketing kan op dit netwerk worden ondergebracht. In de VS maken de grote kleding- en sportmerken al enige tijd gebruik van Instagram adverteren, en ook in Nederland wordt dit kanaal langzaam, maar zeker trending. Ontdek hoe Instagram adverteren kan bijdragen aan meer websiteverkeer, leads en conversies.
Wat is Instagram adverteren?
Bedrijven kunnen middels Instagram ads betaald promotie maken voor producten en diensten. Evenals bij Facebook ads, komen ook de advertenties binnen Instagram terecht op de tijdlijn. Begin je als klein merk met Instagram, en kies je binnen de promotie voor onbetaalde berichten, dan kan het opbouwen van een community veel tijd en energie kosten. Dankzij Instagram adverteren, waar de focus ligt op betaalde promotie, kunnen zelfs de kleinste merken hun doelgroep effectief bereiken.
Wat is het verschil tussen Instagram en Facebook?
Waar Facebook al een aantal jaren gevestigd is binnen de social media, is Instagram vooral in de afgelopen jaren flink aan het groeien. Waarin verschilt Instagram van Facebook?
Facebook is sterk gericht op het opbouwen van een online community. Je kunt een boodschap grotendeels vormgeven in tekst, en in mindere mate in beeld. Bij Instagram is dit juist andersom. Dit platform profiteert juist van haar visuele voordelen. Je kunt je boodschap hier met afbeeldingen en video’s op de tijdlijn weergeven. Beide kanalen werken vrijwel even goed voor lead generatie, te meer omdat Facebook en Instagram efficiënt te combineren zijn binnen het Business account. Wil je jouw product of dienst visueel overbrengen op de doelgroep, dan heeft Instagram evenwel een duidelijke voorkeur.
”Bij instagram is het nog belangrijker om beeldend te communiceren. Onze designers zorgen ervoor dat jouw boodschappen voldoen aan de laatste trends en sturen altijd op tastbare resultaten uit social media marketing.”
Wist je dat?
Instagram als social media kanaal bezig is aan een opmars. Inmiddels zijn zeker 5 miljoen Nederlanders aangesloten bij het sociale platform. Daarmee is Instagram na Whatsapp, Facebook en YouTube het meest gebruikte netwerk. Alle reden voor jouw merk om hier ook te netwerken en een eigen community op te bouwen. De ambassadeurs van jouw merk zijn te vinden op Instagram.
Als kanaal biedt Instagram meerdere advertentie mogelijkheden. Steeds meer merken maken gebruik van zogenaamde influencers, welke jouw merk op een, niet altijd even subtiele manier uitdragen. Je kunt het echter ook laagdrempelig en dichter bij jezelf houden. Dit zijn de opties voor Instagram adverteren:
- Instagram Stories – Foto’s en video’s worden 24 uur gedeeld middels een slideshow. Vanuit Instagram Business bepaal je als adverteerder zelf welk bericht jij wilt delen, om vervolgens binnen Instagram Stories naar voren te komen.
- Video-advertenties – Wist je dat video’s veel beter werken dan afbeeldingen? Een video-advertentie is interactief en spreekt tot de verbeelding. Wil je linken naar de website? Dan kan je de website-url meenemen als ‘link in bio’.
- Foto-advertenties – Opvallen met een afbeelding? Dan gebruik je de foto-advertentie. Vormgeven doe je binnen Instagram Business óf Facebook Business, wanneer je ook over een Facebook advertentieaccount beschikt.
- Ontdekker – De functie ‘Ontdekken’ is geschikt voor een doelgroep die via Instagram inspiratie wil opdoen, bijvoorbeeld over ‘interieur’ of ‘sporten’. Dit is een gepersonaliseerde, en daarmee interessante advertentie optie voor bedrijven.
- Carrousel – Meerdere foto’s of video’s in een carrousel plaatsen? Het is voor Instagram gebruikers heel normaal. Bezoekers swipen dan eenvoudig door afbeeldingen en video’s, waardoor je ook een vastgestelde intentie kunt meten.
- Collectie – Je doelgroep inspireren met een greep uit de collectie op je webshop? Dan gebruik je deze advertentiefunctie. Je kunt de doelgroep aanmoedigen om nieuwe producten uit je assortiment te ontdekken.
Instagram stimuleert je als adverteerder om gebruik te maken van unieke foto’s en video’s. Het biedt dan ook verregaande mogelijkheden voor de branding van je product of dienst, in combinatie met de juiste target doelgroep. Een nieuwe vorm van adverteren die steeds meer aan populariteit wint.
Voordelen van Instagram adverteren
Adverteren op Instagram: steeds meer bedrijven maken die bewuste keuze. En het gaat al lang niet meer alleen om bedrijven die zich uitsluitend willen richten op de jonge doelgroep; ook de oudere generaties stappen massaal over op Instagram. Binnen het domein social media adverteren is Instagram één van de meest interessante kanalen geworden. Ontdek de voordelen van Instagram adverteren:
- Beelden zeggen meer dan duizend woorden. En laat Instagram nou net voor een groot gedeelte draaien om foto’s en video’s. Dé plek om op te vallen.
- Doelgroep targeting: je krijgt uitgebreide mogelijkheden aangereikt om je eigen doelgroep samen te stellen op basis van demografie, kenmerken en interesses.
- Shopping: Instagram kent een eigen Shopping sectie, genaamd Instagram Shopping. Hier kan je producten uit jouw webshop aanbieden bij de potentiële klant.
- Hoge Click Through Rate: de betrokkenheid op Instagram ligt over het algemeen erg hoog. Dat betekent dat veel mensen zullen ‘doorklikken’ naar je website.
Adverteren op Instagram kan direct vanuit het Business account op dit kanaal, maar kan óók in combinatie met Facebook. Kies je ervoor te adverteren op Facebook, dan kan je direct jouw Instagram Business account koppelen en alles regelen vanuit één platform. Wel zo makkelijk.
Instagram adverteren uitbesteden
Wil je gebruikmaken van de kansen voor bedrijven op Instagram? Kies voor Instagram adverteren bij MediaGarant. Onze specialisten gaan graag met je aan de slag om een doelstelling, doelgroep en campagne vorm te geven. Een campagne waarmee we jouw doelgroep activeren. We breiden je actieve community uit en verhogen de waardevolle clicks richting je website, waardoor de conversies meestijgen. Ontdek het, we helpen je graag!