{"id":5198,"date":"2021-01-22T13:33:16","date_gmt":"2021-01-22T13:33:16","guid":{"rendered":"https:\/\/mediagarant.nl\/?p=5198"},"modified":"2021-06-09T13:22:26","modified_gmt":"2021-06-09T13:22:26","slug":"vacaturemarketing-tips-om-betere-kandidaten-vinden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mediagarant.nl\/vacaturemarketing-tips-om-betere-kandidaten-vinden\/","title":{"rendered":"Vacaturemarketing: zo vind je de beste kandidaten"},"content":{"rendered":"

Om meer en vooral betere kandidaten te vinden voor een openstaande vacature, maken bedrijven steeds vaker gebruik van vacaturemarketing. Marketing is in dit geval een zeer breed begrip: het gaat niet alleen over de instrumenten die men inzet om een geschikte kandidaat te vinden, maar ook over de data die hieruit voortkomen. Denk aan het optimaliseren van de doelgroep en targeting. Dit maakt het volledige proces effici\u00ebnter, en het zorgt ervoor dat geschikte sollicitanten je weten te vinden. Hoe ziet vacaturemarketing er in de praktijk uit?<\/strong><\/p>\n

Software binnen vacaturemarketing<\/h2>\n

De juiste software en het correct hanteren van de data die je als bedrijf krijgt aangeleverd, maakt het verschil binnen vacaturemarketing. Veel bedrijven zijn namelijk wel bekend met het uitzetten van vacatures, maar historische data worden zelden opgeslagen voor toekomstige doeleinden. Zonde, want die data vertellen je als bedrijf alles over geschikte kanalen, ROI en de manier waarop nieuwe werkzoekenden zich aandienen. Het is dankzij deze data dat het mogelijk is om voorspellingen te doen over de te hanteren strategie, waarmee de beste kandidaten reageren op de vacature.<\/p>\n

Het vinden van goede kandidaten is volgens de huidige tendens lastig, maar is dat ook zo? Bedrijven kiezen er, helaas, te vaak voor om recruitment uit te besteden aan detacheerders. Dit kost onnodig veel geld, terwijl er geen enkele garantie is dat de aangeleverde sollicitanten al dan niet binnen de organisatie passen. Wist je dat het mogelijk is om 1\/3 van het budget voor een vacature te besparen, wanneer je dit als bedrijf in eigen beheer houdt?<\/p>\n

Data driven marketing<\/h2>\n

Hoewel veel mensen vanuit een werkloze situatie zoeken naar een baan, zijn er ook tig mensen die passief speuren naar een nieuwe uitdaging binnen hun vakgebied. Deze personen bereik je niet altijd door een vacature uit te zetten binnen een bekende vacaturebank; juist op onverwachte plekken valt de vacature meer op. Daarom wordt steeds vaker gekozen voor data driven vacaturemarketing. De data brengen in beeld waar de doelgroep zich bevindt, en laten juist op die plek jouw vacature zien. Die aanpak is w\u00e9l tweeledig: je bereikt de actieve werkloze doelgroep, en tegelijk de passieve werkzoekenden.<\/p>\n

Vacature en doelgroep koppelen<\/h3>\n

Hoe zorgt data driven marketing ervoor dat vacatures zichtbaar worden voor de juiste doelgroep? Door in te zoomen op de interesses en kenmerken van de doelgroep. Sinds de introductie van cookies worden interesses en doelgroepen grotendeels geautomatiseerd aan elkaar gekoppeld. Zo ontstaat een collectie van netwerken en online platformen waar een specifieke doelgroep vaker te vinden is. Omdat elke doelgroep verschilt in omvang, kenmerken (leeftijd, gender) en locatie, is het belangrijk om de geboden data op de juiste manier om te zetten in een effectieve strategie. Maakt de doelgroep veelvuldig gebruik van specifieke apps of websites, dan wil je daar gevonden worden.<\/p>\n

Doelgroep gevonden! Wat nu?<\/h2>\n

De kenmerken van de doelgroep zijn bekend, maar wat nu? Je wilt namelijk opvallen, en daar horen de best mogelijke marketinginstrumenten bij, al dan niet in combinatie. Het blijft belangrijk om te kijken naar een effici\u00ebnte invulling, waarmee de kosten beperkt worden, en de Return On Investment (ROI) onveranderd hoog blijft. Niet alle kanalen zijn nieuw: LinkedIn is al jaren h\u00e9t netwerk om in contact te komen met bedrijven en professionals, en ook vacaturemarketing is hier prima te doen. Met gerichte zoekwoorden- en termen, locatie targeting \u00e9n een wervelende vacaturetekst is de eerste stap richting een nieuwe professional binnen jouw organisatie al gezet.<\/p>\n

Daarmee ben je er echter nog niet. Je wilt nog meer mensen bereiken. Binnen MediaGarant hebben we zelf goede ervaringen met Facebook Advertising, zoals besproken in onze vorige blog<\/a>. Hierin hebben we ingezoomd op onderwijsprofessionals, welke zich ook in grote mate op Facebook bevinden. Door Advertising op gedetailleerd niveau vorm te geven, beschik je op Facebook gegarandeerd over de juiste tools om geschikte kandidaten voor de vacature te vinden.<\/p>\n

Tot slot Google Advertising. Dit is waar vacaturemarketing een unieke en eigen weg inslaat. Maak gebruik van een sterke zoekwoorden campagne, of kies voor een aansprekende display campagne. Zoals je weet beschikt Google Ads over de tools om je doelgroep volledig af te bakenen. Binnen Google Ads moet je vooral aandacht besteden aan het budget: hoeveel geld ben je bereid uit te geven om ge\u00efnteresseerde personen richting je website en vacaturepagina te sturen?<\/p>\n

Kort samengevat heb je daarmee drie concrete tools binnen vacaturemarketing:<\/p>\n